Hyppää sisältöön

Olen 75-vuotias nainen. Harrastan liikuntaa monta kertaa viikossa. Punttisalia 2-3 kertaa viikossa. Lenkkeilen välipäivinä ja käyn vatsatanssissa kerran viikossa.Minulla on verenpainelääkitys ollut 3 vuotta ja myös Primaspan lääke.Verenpaineeni heittelee. Joskus yläpaine on illalla 170 ja alapaine noin 90. Onko ne tauot vaarallisia? Useimmin kuitenkin yläpaine on 130 paikkeilla ja alapaine 80. Lääkäriin ei pääse jos ei ole todella sairas.Olen hoikka ja elän aktiivista elämää. Pelottaa.

16/04/2015

Kaija Keski-Suomessta

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 18.4.2015
Päivitetty 4.6.2018

Verenpainelääkityksen tehoa tulee seurata ensisijaisesti omamittauksin. Verenpaine vaihtelee mittauskerrasta toiseen. Yksittäiset mittauskerrat eivät ole ratkaisevia, vaan keskimääräinen taso. Lääkitystä käyttävän tulee olla seurannassa, jonka paikallisen työnjaon mukaan toteuttavat hoitaja ja lääkäri. Seurantakäynnin yhteydessä voi ottaa puheeksi myös tauot pulssissa, jotka todennäköisesti johtuvat lisälyönneistä, eivätkä siinä tapauksessa ole vaarallisia.

18/04/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset