Siirry sisältöön

Sukurasitteena korkea verenpaine ja lääkitys yleensä aloitetaan yli neljänkin kuten minullakin. Nyt olen syönyt lääkkeitä vuodesta syksy 2012. Aloituspaineet olivat 185/115, eikä meinannut löytyä toimivaa lääkitystä. En polta ja viiniä käytän kohtuullisesti, nykyään olen melkein vege vilja- ja laktoosiallergioiden kera.

Hikoilin kaulan ympäriltä öisin, olin likomärkä hiestä, huimasi ja oli huono olo, ennenkuin sain kunnollisen lääkityksen. Lääkitys; aamulla Valsartan 160 + 10 mg Oridip, töiden jälkeen sama satsi ja yöksi 10 mg statiini + 5mg Hypoloc.
Kysymys; nyt on kuitenkin ilmennyt todella pahaa huimausta ja hono olo, hikoiluttaa, tämä vuosi 2016 on mennyt näin. Yläpaine lääkityksellä menee alle sadan, jopa 70 on ollut, yläpaine silti 90….jatkoin lääkitystä; nyt; molemmat paineet alhaalla, en ota lääkitystä; paineet ovat 118/80 noi, eli todella hyvät, mutta hikoiluttaa, mutta ei huimausta, kun yläpaine pysyy yli sadan; beetasalpaajan olen nyt vielä syönyt ja statiinin. Mitä tästä pitäisi päätellä; ovatko minun verisuonet nyt jäykistyneet?

27/12/2016

Marianne

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 29.12.2016

Verisuonten jäykitystymisestä kuvatut havainnot eivät kerro mitään. Ei ole vallan tavatonta, että noinkin paljon koholla olevan verenpaineen hoito on aluksi hankalaa ja vaatii kokeiluja eri lääkeyhdistelmillä. Sitten voi käydä niin, että kun hoitovaste saavutetaan, paineet laskevatkin haittaavan alas, kuten kysyjälle näyttäisi käyneen. On ikään kuin verisuonten supistustila hoidon myötä laukeaisi, ja verenpaine hoituu vähemmällä lääkityksellä. Tällöin lääkitys vain pitää sovittaa tilanteen mukaiseksi siten, että hoitovaste on riittävä, mutta ei esiinny matalasta verenpaineesta johtuvia oireita. Joskus lääkityksen tarpeen väheneminen näyttää johtuvan elämäntilanteen muutoksesta tai vähitellen tehostuneesta elintapahoidosta.

29/12/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset