Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Sähköpyöräilystä iloa arkeen

Sähköavustus polkupyörässä herättää monenlaisia tunteita. Onko avustus tarkoitettu vain huonokuntoisille ja katoaako liikkumisen nautinto, jos osa energiasta tulee akusta? Kokeilemalla erilaisia sähköavusteisia pyöriä huomaa nopeasti, että monet ennakkoluuloista ovat turhia.

Ilpo Mikonmäki
Julkaistu 20.8.2018
Sähköpyörä. Kuva: Ilpo Mikonmäki

Astun kauniina kesäpäivänä sisään Tammiston Electrobikeen kokeilemaan, miltä ajaminen sähköpyörällä tuntuu. Tarkoituksena on kokeilla useita arkikäyttöön soveltuvia sähköpyöriä. Kenelle sähköavusteiset pyörät oikein sopivat? Electrobiken Jani Jokinen vastaa:

– Ei ole tiettyä kohderyhmää, sähköpyörä sopii kaikille. Asiakkaille on tarjolla lukuisia vaihtoehtoja, joista sopiva katsotaan asiakkaan tarpeen mukaan. Jollekin avustus tarjoaa helpotusta mäkiin, toisille se mahdollistaa pidemmän päivittäisen työmatkapyöräilyn, kolmannelle herättää kipinän ulkoiluun.

Sähköpyörä ei ole polkumopo

Saan ensimmäiseksi koeajettavaksi Jopon sähköpyörän, joka näyttää tavalliselta kaupunkipyörältä ja on hintatasoltaan sähköpyörien edullisemmasta päästä. Kaikissa koeajetuissa malleissa avustuksen määrää voi säätää helppokäyttöisestä kytkimestä. Polkaisen Jopon matkaan ja moottori herää hetken viiveellä avustamaan. Etunapaan sijoitetussa moottorissa ei sinällään ole mitään vikaa, mutta avustus toimii hieman viiveellä eikä se huomioi kuinka paljon voimaa itse käytän polkemiseen, joten avustus saattaa tulla hieman yllättäen. Tämä täytyy ottaa ajaessa huomioon.

Jokinen kertoo, että sähköpyörän ostaminen eroaa tavallisesta pyörästä jonkin verran ja esimerkiksi korkeampi hinta verrattuna tavallisiin pyöriin johtuu monesta asiasta:

– Pyörien lähtöhinta on korkeampi osin akun, moottorin ja softan takia, mutta myös pyörien yleinen laatuvaatimus on korkeampi, koska moottorin tuoma avustus vaatii kulutusosilta enemmän. Käyttötarkoitus määrittää, mistä lähdetään liikkeelle.

Sähköavusteiset kaupunkipyörät ovat lähtökohtaisesti hyvin varusteltuja. Kaikissa koeajetuissa malleissa on valmiina lokasuojat, tukeva seisontajalka, valot sekä laadukas tavarateline.

Moottoreissa on eri määrä älykkyyttä

Seuraavaksi otan ajoon liikkeen oman Boostbiken, jossa on myös napamoottori edessä. Tässä mallissa pyörä tunnistaa oman poljinvoiman ja antaa avustusta suhteessa siihen. Tämä tekee pyörästä huomattavasti luonnollisemman ja turvallisemman ajaa. Pyörässä on käsijarrujen lisäksi myös jalkajarru, joten jokaiselle löytyy tuttu tapa käyttää jarruja. Normaalissa pyörässä jalkajarru tekee pyörästä raskaamman polkea, tätä ongelmaa ei avustuksen ansiosta ole.

Kokeilen vielä kolmella erilaisella moottorilla varustettua kaupunki- tai retkipyörää, joissa kaikissa ajotuntuma poikkeaa toisistaan. Alan ymmärtää sitä, kuinka tärkeää on päästä kokeilemaan pyörää ennen ostoa. Tykästyn Yamahan moottorilla varustettuun kaupunkipyörään niin, että tekisi mieli ajaa sillä suoraan takaisin kotiin. Sähköpyöräily tosiaan tuntuu pyöräilyltä, kunhan moottori on riittävän älykäs. Päivitysten myötä moottorit pysyvät ajan tasalla ja oppivat ajan saatossa uusia temppuja.

Parhaimmillaan avustusta ei edes huomaa

Laadukkaissa keskiömoottoreissa avustukseen ei kiinnitä ollenkaan huomiota. Boschin ja Yamahan moottorit tuntuivat niin luonnollisilta, että niiden keskinäinen paremmuus jää jo makuasiaksi. Laillisen 25 km/h nopeuden kohdalla avustus loppuu tasaisesti ja palaa takaisin yhtä pehmeästi, kun vauhti laskee. Pyöräily tuntuu todella pyöräilyltä eikä polkumopolla ajamiselta. Sähkö ratkaisee ongelmia, joita arkipyöräilyyn voi liittyä. Jos lähiympäristö on kovin mäkinen, on avustuksella mahdollista tehdä mäistä hieman matalampia. Renkaiksi voi valita hyvin pistosuojatut mallit, eikä niiden korkea vierintävastus häiritse. Vastatuuli harmittaa kaupunkimaisella ajoasennolla huomattavasti vähemmän ja 15 kilometrin työmatkan jälkeen jaksaa vielä tehdä muutakin kuin istua sohvalla.

Jos työmatkani olisi nykyistä pidempi, saattaisi olla, että liikkuisin jo tästä päivästä eteenpäin arkiajot sähkön avustuksella, niin mukavalta se tuntui. Enää en ole ainakaan sitä mieltä, että sähköpyöräily ei ole oikeaa pyöräilyä. Se on vähintään yhtä hauskaa kuin perinteisellä pyörällä liikkuminen.

Vinkit kokosi Ilpo Mikonmäki, joka pyöräilee arkena työmatkat ja vapaa-ajalla kilpailee maastopyöräilyssä, mutta ei halua sekoittaa liikennettä ja urheilua keskenään. Asiantuntijana toimi Electrobiken perustaja Jani Jokinen, joka on työskennellyt sähköpyörien parissa lähes kymmenen vuotta.

Lue myös Säännöllinen liikunta tuo puhtia työssä jaksamiseen

Lue seuraavaksi