Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Shellin baariin? Syö hyvin myös tienpäällä

Kesälomat lähestyvät ja kohta taas huristellaan ristiin rastiin ympäri Suomea. Kun istutaan paljon autossa, syömiseenkin tulee kiinnittää vähän eri tavalla huomiota. Pyysimme vinkkejä terveysteknologian asiantuntijalta Sami Kaivokselta. Hän ajaa asiakastapaamisiin ympäri Etelä-Suomea ja ajokilometrejä kertyy vuodessa huimia määriä.

24.4.2018
·
Anna Kara
·
– Jos lähtö on aikaisin, eikä kotona ole vielä nälkä, huoltoasemien puuroaamupala on varsin pätevä vaihtoehto, Sami Kaivos antaa vinkin aamuun.

Autoilun vaikutukset terveyteen eivät ole järin mairittelevat: Istumista kertyy paljon samassa puuduttavassa asennossa, eikä taukoja voi pitää milloin haluaa. Sen lisäksi, että istumalihakset ovat ajaessa kovilla, paikat puutuvat ja ryhti meinaa lysähtää väkisinkin. Autoillessa hyötyliikunta kuihtuu minimiin. Myös kontrolli omiin ruokavalintoihin hajoaa, koska teidenvarsien tarjontaan ei pysty juuri vaikuttamaan.

Kun Sami Kaivos ymmärsi, miten paljon autossa kuluu aikaa, hän ryhtyi pohtimaan, miten tehdä autoiluarjesta terveellisempää. Ensimmäiseksi Sami kehottaa pohtimaan päivän ruokakaarta eli sitä, koska syödään ja missä syödään. Tavoite on, että ateriavälit pysyvät tasaisena: Nälkä ei ole toivottu ajokaveri, mutta vielä huonompaa seuraa on ähky. Raskas ateria ja täysi maha tietävät usein sitä, että ratin takana väsyttää ja silloin kärsii terveyden lisäksi myös ajoturvallisuus.

Tauottamisen lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää huoltoasemien ruokatarjontaan.

– Monipuolinen salaattipöytä on itselleni ehdoton vaatimus ja useampi lounasvaihtoehto plussaa, kiteyttää Sami hyvän lounaspaikan tuntomerkkejä. Jos ei tunne paikkakunnan taukopaikkoja, ABC tai Shell ovat ehkä hieman tylsiä, mutta monipuolisuudessaan varmoja valintoja.

– Parhaita ovat kuitenkin paikat, joissa lounaspöydässä näkyvät esimerkiksi maakunnan omat erikoisuudet tai lähituottajien herkut. Jos jotain saisi toivoa, niin kännykkäsovellusta, joka kertoisi alueen lounasvalikoiman, sekä antaisi arviointimahdollisuuden siihen, mikä paikka on hyvä ja mikä ei.

Sitten välipalat. – Tämä ei ole rakettitiedettä, Sami muistuttaa. – Matkoille kannattaa varata mukaan esimerkiksi hedelmiä, kasviksia, pähkinöitä, välipalakeksejä – terveellisiä, mutta itselle maistuvia vaihtoehtoja, sillä vitriinituotteet jättävät aika usein toivomisen varaa.

Jotta ajaminen ei olisi kokoaikaista napostelua, kannattaa myös pohtia, mitä muuta ajamisen lomassa voi tehdä kuin syödä. Voiko soitella tutuille, voiko kuunnella äänikirjoja tai musiikkia.

Sami antaa vinkin myös aamuun:

– Jos lähtö on aikaisin, eikä kotona ole vielä nälkä, huoltoasemien puuroaamupala on varsin pätevä vaihtoehto.

Onko sitten vapaa-ajanreissuissa ja työreissuissa eroa syömisen suhteen? No on kyllä. Sami korostaa, että nykyisenä ammattiautoilijana hän on tullut siihen tulokseen, että jos pitkät ajomatkat ovat satunnaisia, ei ruoan laadulla ole niin paljon väliä. – Kun ollaan sillä kesän ainoalla lomareissulla, saakin vähän herkutella.

Samin vinkit paljon ajaville:

  • Juo riittävästi vettä. Riittävä juominen takaa myös sen, että ajamisesta on pidettävä välillä taukoja.
  • Opettele tunnistamaan itsellesi sopiva ruokarytmi ja pidä siitä kiinni. Mieti päivän ajoreitti ja pohdi hyvä taukopaikat etukäteen.
  • Varaa hyviä, terveellisiä eväitä mukaan. Pähkinät ja erilaiset kasvikset ovat hyviä vaihtoehtoja.
  • Hyvä termarikuppi on ehdoton. Jollain huoltoasemilla kahvi on halvempaa, kun sen ostaa omaan kuppiin.

Lue seuraavaksi

R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli
R
Terveellinen syöminen
Lue artikkeli