4 tapaa pitää mieli kunnossa

Opettele tunnistamaan ajatusmallejasi, sillä omaa psyykeä voi muokata, kehottaa Tony Dunderfelt.

Piiu Latvala
Julkaistu 3.2.2014
Kuva: Tiina Eloranta

1. Pidä paasto

Negatiivisuuspaastolla voit koulia mieltäsi positiivisempaan suuntaan. Sovi itsesi kanssa, ettet hetkeen ajattele yhtään negatiivista ajatusta itsestäsi. Jos tunti tuntuu alkuun liian pitkältä, sovi itsesi kanssa paastosta viideksitoista minuutiksi, esim. kello 12-12.15.

2. Puhu kauniimmin itsellesi

Ajattele jotain ns. epäonnistumista elämässäsi. Sen ei tarvitse olla suuri takaisku. Tunnet esimerkiksi, että olet arkisin vähemmän pirteä ja aikaansaava kuin mielestäsi sinun pitäisi olla. Et jaksa kaikkea työssäsi ja kotona paikat ovat vähän rempallaan. Syytät itseäsi laiskuudesta ja saamattomuudesta. Kuvittele, että puhut parhaimman ystäväsi kanssa. Mitä hän sanoisi? Ehkä jotain sellaista kuin: “Hei, eivät nuo kaikki asiat ole niin tärkeitä tehdä.” “Asioilla on tapana hoitua. Ota ensin kahvit tai tee jotain kivaa, ja katso sitten mitä on järkevää tehdä.” Kuvittele tällainen keskustelu elävästi ja todentuntuisesti. Huomaat miten olosi paranee.
Voimakkaasti itseä tuomitsevat skriptit – psyyken hakemat asiaan liittyvät kokemukset ja uskomukset menneisyydestä – hiljenevät ja niiden tilalle tulee tilannetta hieman etäisyydeltä tarkastelevat viisaammat ajattelun mallit.

3. Opittu mielenmalli

Pyri löytämään oman mielesi skriptejä. Tee itsellesi selväksi, mikä on opittua, mieleen koodattua. “Tämä on opittu malli minussa, joka haluaa, että epäonnistun. Mutta mitä minä ydinminässäni haluan?”

4. ATK

1. Aseta konkreettinen tavoite. 2. Erota hyödylliset ja vahingolliset skriptit eli tunne ja emootio. 3. Eläydy tavoitteeseesi kehollisesti kuin olisit jo saavuttanut sen.

Lukemista:

Tony Dunderfelt: Minä – onnistujaksi joka olen. 2011, Kauppakamari.
Tony Dunderfelt: Ilon psykologia. 2010, PS-Kustannus.

Lue seuraavaksi