Hyppää sisältöön

Kuntoutus

Kaipaatko lisää tietoa, taitoa ja tukea sairauteesi liittyen sekä käytännön vinkkejä omahoitoon? Sydänliiton kursseille osallistuminen lisää paitsi jaksamista, myös lieventää sairauden mukanaan tuomaa pelkoa ja ahdistusta. Me Sydänliitossa toimimme sydänsairaiden tukena ja kannustajina elämäntapamuutoksissa ja autamme uuteen tilanteeseen sopeutumisessa.

Sydänliiton kurssit

Sydänliiton kurssit sopivat sinulle, joka etsit apua, tietoa ja tukea arkeen sopeutumiseen sydänsairauden kanssa. Ryhmämuotoisilla kursseillamme pääset tapaamaan toisia samassa elämäntilanteessa olevia ja jakamaan kokemuksia yhdessä tekemisen ja oppimisen kautta.

Osa kursseista on suunnattu sairastuneille ja osaan voi osallistua sekä sairastunut että hänen läheisensä. Kurssimme ovat osallistujille maksuttomia. Voit hakeutua kaikille kursseille asuinpaikastasi riippumatta.

Kurssikalenteri

Valintakriteerit Sydänliiton kursseille

Osallistujat Sydänliiton kursseille valitaan hakemusten perusteella sosiaalisin ja terveydellisin perustein. Kursseille valitaan ensisijaisesti niitä hakijoita, jotka eivät ole aikaisemmin olleet vastaavilla kursseilla. Muutkin tekijät voivat vaikuttaa valintaan.

Kaikki hakijat arvioidaan samoilla kriteereillä:

  • omat perustelut kurssin tarpeesta
  • arvio omasta nykytilanteesta (terveydentila, arjen sujuvuus, mieliala)
  • osallistuminen aikaisempiin kuntoutuksiin
  • miten kauan edellisistä kuntoutuksista tai kursseista on aikaa

Hakeminen kurssille

Kaikki kurssit löytyvät Kurssikalenterista. Osalle kursseista riittää ilmoittautuminen kurssinvetäjälle osoitteeseen, jonka löydät kurssin kohdalta. Toisille kursseille tarvitaan kurssihakemus, sen löydät suomen- ja ruotsinkielisenä kunkin kurssin kohdalta. Kurssihakemus täytetään ja toimitetaan kurssin kohdalla mainittuun osoitteeseen. Yhdellä hakulomakkeella haetaan vain yhdelle kurssille.

Kurssikalenteri

Hakijan henkilötietojen käsittely

Alueellinen sydänpiiri tai valtakunnallinen yhdistys kerää, käsittelee ja käyttää hakijan henkilötietoja. Tietoja käsittelevät vain ne henkilöt, joilla on työnsä puolesta siihen oikeus. Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on osallistujien valinta kursseille. Henkilötietojesi käsittely perustuu hakemuksessa allekirjoituksellasi vahvistamaasi suostumukseen tai ilmoittautumisessa antamiisi tietoihin. Henkilötietosi tallennetaan kurssihakemusten rekisteriin. Henkilötietojasi säilytetään kymmenen (10) vuoden ajan.

Tietoja ei luovuteta pääsääntöisesti eteenpäin. Kurssin ohjaajalle luovutetaan henkilöistä ne välttämättömät tiedot, jotka hän tarvitsee voidakseen kurssin toteuttaa. Kurssikeskuksessa järjestettävien kurssien osallistujien nimi- ja erityisruokavaliotiedot ja esteettömyyteen liittyvät tiedot ilmoitetaan tarvittaessa kurssikeskukseen.

Tulppa-kuntoutus

Tulppa-kuntoutus sopii sinulle, jolla on sepelvaltimotauti, aivoverenkiertohäiriö tai useita sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä. Tulppa-kuntoutus on Sydänliiton kehittämä kuntoutuksen toimintamalli, jota terveydenhuollon toimijat toteuttavat. Tulppa-kuntoutusta on saatavilla ryhmäkuntoutuksena sekä verkkovalmennuksena.

  • Tulppa-ryhmäkuntoutus on terveyskeskuksessa toteutettavaa ja kasvokkaisiin tapaamisiin perustuvaa kuntoutusta. Tapaamisissa käsitellään sairastumista ja sen hoitoa yhdessä muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa.
  • Tulppa-verkkovalmennus on täysin verkossa tapahtuvaa kuntoutusta. Valmennukseen sisältyy itsenäisesti kuljettava polku, joka sisältää tietoa, tehtäviä ja pohdinnan paikkoja. Tärkeässä osassa ovat myös ohjatut videotapaamiset toisten sepelvaltimotautiin sairastuneiden kanssa.

 

Lue lisää Tulppa-kuntoutuksesta

Armollisen painonhallinnan kuusi kultaista ohjetta

Hyvä olo ja itselle sopiva paino löytyy, kun löytää keinoja pitää itsestään huolta. Siinä auttavat itsetuntemus, tiedot ja taidot hyvinvointia tukevista elintavoista, läheisten tuki sekä riittävät voimavarat.

1. Hyväksy oma kehosi.
2. Mielen hyvinvointi on kaiken perusta.
3. Unen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.
4. Löydä rento ja joustava ruokasuhde.
5. Liikkuminen tuo hyvää oloa.
6. Keskity hyviin, pieniin asioihin!

Tutustu lisää pysyvän painonhallinnan keinoihin
Sydänliiton kurssit

Kurssikalenteristamme löydät kaikki sydänyhteisön kurssit.

Haku

Löytynyt 0 tulokset