Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Ylipainosta tasapainoon

Painonhallinta ja terveelliset elintavat eivät ole äärimmäisyyksien tavoittelua. Oman painonsa, ruokavalion ja liikuntatottumusten suhteen ei tarvitse olla ehdoton.

Tuija Pusa
Julkaistu 23.8.2018
Kuva: Sydänmerkki

Painonhallinnasssa on kyse riittävästä määrästä tietoa ja taitoa, oman käyttäytymisen ymmärtämisestä, konkreettisten ja realististen tavoitteiden asettamisesta ja repsahduksien hyväksymisestä. Parhaimmillaan painonhallinta, terveelliset elintavat ja arjen nautinto ovat yksi ja sama asia. Perheiden, koulujen ja työpaikkojen olisi tärkeää sitoutua monipuoliseen, maittavaan ateriointiin ja yhteisiin liikuntahetkiin. Riittävä uni ja vähäisempi stressi ovat myös painonhallinnan kulmakiviä.

Kevyemmän olon ja terveyden kannalta sopivan painon saavuttaminen ei onnistu hetkessä, eikä tarvitsekaan. Hitaasti elämäntapojen muutoksella saavutettu laihdutustulos on yleensä pysyvämpi kuin kertarysäyksellä saavutettu. Omien ruoka- ja liikuntatottumusten muuttaminen on mielenkiintoista ja innostavaa: on hienoa huomata, kuinka pienillä päätöksillä paino kulkee kohti tavoitetta.

Lihavuus lisää veren “huonon” eli LDL-kolesterolin pitoisuutta ja samalla vähentää “hyvän” eli HDL-kolesterolin määrää. Lihavuuden vaikutus on yksilöllinen, mutta laihduttaminen korjaa sekä LDL-kolesterolin että HDL-kolesterolin määrää veressä. Samat elämäntapamuutokset sopivat laihduttamiseen ja kolesterolin alentamiseen.

Maltillinen painonpudotus

Hitaassa painonpudotuksessa on se etu, että pääpaino ei ole laihduttamisessa. Alusta alkaen tähdätään painonhallintaan, pysyvään ruokavalio– ja liikuntatottumusten muutokseen. Samalla ruokavalio pysyy monipuolisena ja laihdutettavat kilot ovat pääasiassa rasvaa, eivät lihasta. Ruokatottumusten ja liikuntatottumusten muutokset vaativat harjoitteluaikansa. Kaikkea ei voi muuttaa kerralla. Anna aikaa itsellesi.

Dieettien heikkoutena on usein yksipuolisuus. Dieettien laihduttava vaikutus perustuu yksinomaan niiden vähäiseen energiasisältöön. Tällaisia dieettejä ei voi – eikä jaksa – noudattaa terveyttään vaarantamatta paria viikkoa kauempaa. Myös laihdutuksen aikana ruoasta tulisi saada riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita.

Dieetit eivät myöskään ohjaa pysyviin ruokatottumusten muutoksiin. Ne eroavat paljon tavallisesta ruoasta eivätkä sovi pysyväksi ravinnoksi. Useimmiten dieetin jälkeen palataan pikku hiljaa entisiin ruokailutottumuksiin. Pettymys on suuri painon noustessa uudelleen.

Uuteen hoikempaan olemukseen tottuminen vie aikansa. Elimistön, mutta myös silmien tulisi ehtiä totuttautua rauhassa.

Tilaa Ylipainosta tasapainoon -opas Sydänkaupasta

Lue seuraavaksi