Siirry sisältöön

Painonhallinta osana hyvinvointia

Hyvä paino löytyy kuuntelemalla itseään

Hyvä olo ja itselle sopiva paino löytyy, kun löytää keinoja pitää itsestään huolta. Siinä auttavat itsetuntemus ja armollisuus itseä kohtaan, tiedot ja taidot hyvinvointia tukevista elintavoista, läheisten tuki sekä riittävät voimavarat.

Pelkkä laihduttaminen johtaa hyvin harvoin pysyviin painonhallintaa tukeviin elintapoihin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Tärkeintä on kehon ja mielen hyvinvointi.

Tältä sivulta löydät tietoa ja erilaisia vinkkejä painonhallintaan liittyvien asioiden tutkailuun. 

Mielentaidot Alkuun muutoksessa Uni ja stressi Ruoka Liikunta Lasten ylipaino

Millaisena koen oman kehoni?

Jos haluat lisätä omaa hyvinvointiasi ja mietit painonhallintaa, on tärkeää tutkailla seuraavia seikkoja:

  • Miten puhun omasta kehostani itselleni ja muille? Mitä ajattelen muiden kehoista?
  • Onko kehoni hienoviritteinen koneisto, joka osaa monimutkaisia asioita vai
    onko kehoni tyytymättömyyttä aiheuttava osa minua, jota pitää muuttaa?
  • Millaisia hyviä tekoja voin keholleni tehdä (rajoittamisen sijaan)?
  • Mistä osista kehossani pidän?

Kehon arvostamiseen liittyviä ajatuksia kannattaa kirjoittaa itselleen ylös tai jutella jonkun kanssa niistä. Miten arvostat omaa kehoasi?

Rentouttava kehon havainnointi  -harjoitus lisää kehotyytyväisyyttä.

Oikeus voida hyvin painosta riippumatta – pohdintaa painosta ja kehosta.

Lue ja kuuntele podcast Ruokaa sydämellä – Hoikka, hyvinvoiva ja onnellinen?

 

Mielentaidoista voimavaroja painonhallintaan

Hyvää oloa ja onnellisuutta voi opetella lisäämään arkeensa. Kun tunnet olosi hyväksi, jaksat myös paremmin kiinnittää huomiota painonhallintaa tukeviin tottumuksiin.

Huomaa omat vahvuutesi ja löydä hyvinvointia mielellesi seuraavien artikkeleiden avulla:

Ruokkimalla hyvää mieltä luot lisää voimavaroja tueksesi. Lue, kuuntele ja pohdi:

Mindfulness-harjoitteet auttavat huomaamaan, millaista sisäistä puhetta kehoon ja omaan syömiseen liittyy. Niistä on apua myös sisäisen puheen sekä vaativan mielen muuttamiseen.

Huolestuttaako ylipaino?

Yhtä oikeaa painoa ei ole olemassa kenellekään. Olemme ainutlaatuisia ja eri mallisia jokainen.

Ylipainoon vaikuttavat monet tekijät, muutkin kuin liikkuminen ja ruoka. Kun haluat kiinnittää huomiota painoon, etsi itselle sopivia, pieniä arkirutiineja, jotka tuottavat hyvää mielelle ja keholle. Harjoittele niitä ja tuo ne osaksi arkea, koska silloin paino asettuu pikku hiljaa sopivaksi. Laihduttamista ja rajuja kuureja ei suositella kenellekään.

Tutustu seuraavan osion muutospolkuun.

Terveydenhuollossa käytetään erilaisia mittareita määrittämään, millainen paino on terveyden kannalta. Painoindeksi kertoo, minkä verran ihmisellä on painoa suhteessa pituuteen. Lisäksi vyötärönympärysmittausta käytetään tunnistamaan rasvakudoksen sijaintia. Pysyvien elintapamuutosten toteuttaminen ja painonhallinta eivät edellytä painoindeksin tai vyötärönympäryksen mittaamista.

Muutospolulla:

Aloita vahvistamalla hyvää

Painonhallinnassa ei tarvitse panna kaikkia elämäntapoja heti uusiksi eikä keskittyä omiin virheisiin, vaan jokaisen arjesta löytyy jo paljon hyvää. Kun kiinnität huomiosi johonkin sinulle tärkeään ja hyvinvointiasi lisäävään ja alat toistamaan niitä arjessasi useammin, alat jo voida paremmin.

  • Tutki kuvaa Mielenterveyden käsi. Mitä hyvää mieltä ja oloa tunnistavia tekijöitä tunnistat omassa arjessasi? Miten voisit lisätä niitä entisestään?

Mielekkäät muutokset auttavat onnistumaan

Muutosmatka on hyvä aloittaa pohtimalla mahdollisia muutoksen paikkoja ja tekemällä omaan arkeen sopiva suunnitelma. Tukea ja esimerkkejä suunnitteluun saat seuraavista artikkeleista:

Suunnittelun alkuvaiheessa sinua saattaa mietityttää myös mahdollinen repsahtaminen kaikesta yrittämisestä huolimatta. Repsahdus on kuitenkin normaali osa uuden oppimista ja sen voi valjastaa osaksi onnistunutta muutosprosessia.

Mistä sinä haluaisit lähteä liikkeelle? Tutustu elintapatekijöihin, jotka vaikuttavat painonhallintaan.

Hyvä syöminen edistää hyvinvointia

Syöminen on ilo ja nautinto. On tärkeää löytää oma tapa syödä hyvin. Täydellistä syömistä ei tarvitse tavoitella. Itselle sopiva riittää.

Aloita valitsemastasi muutoksesta ja kokeile, miten se istuu arkeesi.

  • Ravitsemus painonhallinnassa -artikkelista löytyy ruokavalintoihin liittyviä keinoja painonhallinnan tueksi.
  • Ruokavaliotesti auttaa tarkastelemaan ruokavalintoja hyvinvoinnin näkökulmasta.
  • Ruokailutottumustesti auttaa hahmottamaan syömistottumuksiasi hyvinvoinnin ja painonhallinnan näkökulmasta.
  • Sydänmerkki-tuotteet auttavat arjen ruokavalinnoissa ja ruokaohjeet tarjoavat makunautintoja.

Rento suhde syömiseen

Joustava ja mutkaton suhde ruokaan on hyvän syömisen ja pysyvän painonhallinnan perusta. Hyvä suhde on vapaa kieltolistoista, säännöistä, rangaistuksista, syyllisyydestä, palkinnoista ja kalorilaskennasta.

Tutkaile omia syömistottumuksiasi ja niihin liittyviä ajatuksiasi seuraavien artikkeleiden avulla ja tutustu myös Hyvän ruokasuhteen perusteisiin.

Liikkuminen tuo hyvää oloa

Liikkuminen kuluttaa energiaa, mutta se antaa myös vireyttä, rytmiä arkeen ja tukee muita hyvinvointia edistäviä elämäntapoja.

Lue lisää:

Painonhallinta edistää sydänterveyttä

Lihavuus on sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijä. Se lisää erityisesti eteisvärinän vaaraa. Jo pienikin pysyvä painonpudotus pienentää sairastumisriskiä ja tukee kuntoutumista. Satakunnan sydänpiirin Verkkopuntari-palvelu tarjoaa tukea painonhallintaan ja pysyviin elintapamuutoksiin.

Lasten ylipaino

Lasten ylipaino on usein herkkä asia. Vanhemmat ja aikuiset joutuvat miettimään, miten puhua siitä ja miten käsitellä sitä lapsen kanssa. Miten tukea lapsen itsetuntoa ja tervettä kehosuhdetta? Neuvokas perhe -sivuilta löydät lisää aiheesta sekä tukea hyvinvointiin perhearjessa.

Asiantuntijoiden vastauksia lapsen ylipainosta

Lue lisää

Vanhemmuus ja lapsen ylipaino

Lue lisää

Kehotyytyväisyys

Kurkkaa videoita

Meidän perheen hyvinvointikurssi

Tutustu kurssiin

Haku

Löytyi 0 tulokset