Siirry sisältöön

Jumppaohjelmia kotona toteutettaviksi

Näin koronaviruksen aikana voimme jumpata kotona omatoimisesti tai yhdessä läheisten kanssa. Valmiiksi valitut liikkeet ja ohjaajan tuki innostavat mukavasti.

Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija
Julkaistu 23.3.2020
Kuva: Sydänliitto

Nyt kannattaa pitää huolta toimintakyvystä ja hyödyntää jumppavinkkejä. Ota helposti käyttöön Ikäinstituutin valmiit jumppavideot voima- ja tasapainoharjoitteluun. Erityisen tärkeää on huolehtia jalkojen lihasvoimista, koska poikkeusoloista johtuen arkiliikuntakin jää vähäisemmäksi. Tee siis erityisen huolellisesti kaikki sellaiset liikkeet, jotka kohdistuvat jalkojen lihaksiin.

Helpot jumppaliikkeet tuovat myös mukavaa ohjelmaa päivään ja auttavat jaksamaan kotona. Moni meistä muistaakin omasta takaa erilaisia jumppaliikkeitä, joiden avulla lihakset vahvistuvat ja verenkierto vilkastuu. Joskus on kuitenkin antoisaa jumpata valmiiden jumppaohjelmien avulla ja ohjaajan kanssa kuten näissä videoissa Ikäinstituutin Teijan Vihervaaran kanssa.

Jumppavinkkejä aloittelijasta kokeneempaan

Jos et ole tottunut liikkuja, sinulle sopii varmastikin Helppo VoiTas -jumppa, joka kestää noin 22 minuuttia. Hieman haastavampi jumppaohjelma on Keskitasoinen VoiTas -jumppa. Sen kesto on noin 27 minuuttia. Tottuneena liikkujana voit tutustua reippaaseen jumppaan nimeltään Vaativa VoiTas -jumppa. Se kestää noin 30 minuuttia.

Kotona toteutettavia jumppaohjelmia ei tarvitse tehdä alusta loppuun yhdellä kertaa. Ne voi mainiosti tehdä useassa eri osassa. Mikä sen mukavampaa kuin aloittaa aamupäivällä ja jatkaa myöhemmin iltapäivällä.

Jumppaohjelmien liikkeet voi tehdä kivasti kotona, omalla parvekkeella, omalla terassilla tai myös ikiomalla pihalla. Pihalla apuna voi käyttää vaikkapa penkkiä, isoa kiveä tai puun runkoa.

Mukavia hetkiä jumpan parissa!

 

Lisää vinkkejä liikuntaan ja hyvään oloon löydät Liikuntavinkit-osiosta.

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset