Siirry sisältöön

Liikunta sydänleikkauksen jälkeen

Päivittäinen liikunta on tärkeä osa kuntoutumista sydänleikkauksen jälkeen.

Annukka Alapappila
Julkaistu 30.8.2018
Päivitetty 3.9.2018
Kuva: Anna Kara

Päivittäinen liikunta kuuluu sydänpotilaan hyvään arkeen. Säännöllinen liikunta tehostaa hengitystä, parantaa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä sydämen rasituksensietoa ja suorituskykyä. Parhaimmillaan liikunta myös rentouttaa, antaa myönteisiä tuntemuksia ja kokemuksia sekä auttaa työkyvyn palautumisessa.
Sydänleikkauksesta toipumisen jälkeen liikkuminen on yleensä helpompaa kuin ennen leikkausta. Ellei lääkäri tai fysioterapeutti ole antanut sinulle erityisiä liikuntaohjeita tai -rajoituksia, noudata tässä annettuja yleisiä periaatteita.

Liikunta edistää sydänleikkauksesta toipumista

Sairaalasta kotiuduttua on hyvä lähteä liikkeelle heti. Selkeä sääntö on lisätä ensin liikuntakertojen määrää, sitten matkaa ja vasta lopuksi vauhtia.
Liikunnan aikana hengitys saa syventyä ja olo tuntua hieman rasittavalta. Tärkeää on, että puhuminen onnistuu vaivatta eikä oireita ilmene. Liikunnan aikana ja sen jälkeen tulee olla hyvä olo.
Omaa kehoa kuunnellen oppii liikkumaan turvallisesti ja tehokkaasti. Liikunnasta tulisi palautua samassa ajassa kuin liikunta on kestänyt, esimerkiksi tunnin kävelylenkistä tunnin aikana.
Jos liikunta tuntuu pelottavalta ja ahdistavalta, kannattaa keskustella fysioterapeutin tai lääkärin kanssa tai hakeutua liikunnalliseen kuntoutukseen. Sieltä saat apua ja hyviä vinkkejä liikkumiseen.

Ensimmäinen kuukausi leikkauksen jälkeen

Suositeltavaa liikuntaa ovat kevyet kotityöt ja kevyt liikunta. Aluksi riittää kevyt liikunta 10–15 minuuttia useamman kerran päivässä. Kun liikunta alkaa tuntua helpolta, liikuntakerran voi pidentää 30 minuutin mittaiseksi. Lisäksi hartioiden ja rintakehän lihasten venyttely päivittäin. Hyviä liikuntamuotoja ovat muun muassa kävely ja kuntopyöräily. Luutumisen ajan tulee välttää riuhtovia liikkeitä ja äkillisiä ponnistuksia. Samoin kontaktilajeja tulee välttää, jos on veren hyytymistä estävä lääkehoito. Normaalista poikkeava väsymys saattaa olla merkki liian suuresta rasituksesta.

Toinen kuukausi leikkauksen jälkeen

Suositeltavaa liikuntaa on hieman rasittavaa liikunta 15–45 minuutin jaksoissa 1–2 kertaa päivässä. Myös
hartioiden ja rintakehän lihasten venyttely on tärkeää. Tavoitteena on, että olo on liikunnan jälkeen virkistynyt eikä uupunut tai voimaton. Hyviä liikuntamuotoja ovat muun muassa kävely ja kuntopyöräily. Edelleen tulee välttää luutumisen ajan riuhtovia liikkeitä ja äkillisiä ponnistuksia ja kontaktilajeja, jos sinulla on veren hyytymistä estävä lääkehoito. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi taistelulajit, jalkapallo ja jääkiekko.

Kun rintalasta on todettu luutuneeksi

Suositeltavaa on liikkua vähitellen liikuntaa lisäten tavoitteena tunti liikuntaa joka päivä. Liikunnan aikana saa hengästyä ja pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Hyväkuntoiset voivat harrastaa myös rasittavaa liikuntaa. Monipuolinen liikunta on hyväksi: Arkinen liikkuminen, kuten asiointiliikunta ja haravointi, hieman rasittava, jopa rasittava kestävyysliikunta ja/tai lihasvoimaharjoittelu kaksi kertaa viikossa.
Hyviä liikuntamuotoja ovat kävely, uinti, pyöräily, ohjattu liikunta tai mikä tahansa itselle mieluisa liikuntamuoto sekä lihasvoimaharjoittelu kotona, kuntosalilla tai liikuntaryhmässä. Raskaammat kotityöt ovat nyt sallittuja. Kannattaa kokeilla rohkeasti eri liikuntamuotoja ja etsi itsellesi mieluisa tapa liikkua. Kontaktilajeja tulee välttää, jos on veren hyytymistä estävä lääkehoito.

Liikunta osaksi arkea

Tavoitteena on, että löydät itsellesi sopivat hetket ja mieluisat tavat liikkua. Liikunnan tuomat mukavat kokemukset auttavat liikkumaan säännöllisesti. Vain harvoissa tilanteissa ei kannata harrastaa liikuntaa, kuten heti ruokailun tai alkoholin nauttimisen jälkeen, sairaana, väsyneenä tai jonkun muun rasituksen jälkeen.
Yksilöllistä liikuntaohjausta saa terveyskeskuksen fysioterapeutilta, sydänhoitajalta, työterveyshuollosta, paikallisesta sydänyhdistyksestä tai -piiristä tai kunnan liikunnanohjaajalta.

Liikkujan muistilista

Lähde liikkeelle lämmitellen (5–10 min) ja lopeta jäähdytellen.
Tehosta liikuntaa omien tuntemuksiesi mukaan.
Liikunnan aikana saat hengästyä.
Liikunnan aikana ja sen jälkeen tulee olla hyvä olo.
Kysy lääkäriltä, miten lääkkeet vaikuttavat liikuntaan.
Kevennä liikuntaa kovalla pakkasella, helteellä ja tuulisella säällä.
Pidä nitrot mukana. Jos oire yllättää, ota lääkettä ja levähdä. Jatka rauhallisemmin, kun oire on hellittänyt. Oireita voivat olla esimerkiksi laaja-alainen rintakipu, hengenahdistus, ylävatsakipu ja huono olo. Hakeudu terveyskeskukseen tai sairaalaan, jos sinulle tulee voimakkaita oireita.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset