Siirry sisältöön

Mielihalu haltuun

Kun haluat hallita painoasi, kannattaa miettiä omia ruokailutottumuksiaan. Näillä vinkeillä voit saada mielihaluja haltuun.

Tuija Pusa
Julkaistu 31.3.2016
Päivitetty 12.9.2018
Kuva: Sydänmerkki

Mieliteot tuppaavat välillä tekemään terveellisestä syömisestä hankalaa. Ne voivat ilmaantua kiusaamaan esimerkiksi väsyneenä, stressaantuneena, ahdistuneena tai kun ei ole mitään tekemistä.

Kokeile seuraavia vinkkejä mielihalujen voittamiseksi

  • syö riittävästi aamulla ja lounaalla, tämä auttaa hallitsemaan syömistä myös illalla
  • mielihalu kestää enintään 15 minuuttia, nälän tunne ei anna periksi
  • keksi mielihalun iskiessä jokin toiminto, joka vie ajatuksen muualle, esimerkiksi soitto ystävälle tai pieni kävelylenkki
  • mene ruokakauppaan kylläisenä, nälkä saa tekemään heräteostoksia
  • tee ostoslista ja vältä heräteostoja
  • säilytä herkut kotona poissa silmistä tai hanki herkkuja vain pieni määrä kulloiseenkin tarpeeseen niin, että ne eivät jää kaappiin odottamaan
  • keskity syömään rauhallisesti ja nauti ruokailuhetkestä
  • herkutteluhetken salliminen itselleen silloin tällöin kuuluu painonhallitsijallekin

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset