Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Kattilat porisemaan!

Nyt on soppa-aika. Kun ulkona paukkuu pakkanen, tai keli on vähintäänkin kostean kolea, on keittoruoille tilausta.

2.1.2018
·
Anna Kara
·
Kurpitsakeitto. Kuva: Elvi Rista

Parasta keitoissa lienee nopeus. Mitä pienemmäksi raaka-aineet pilkkoo tai raastaa, sitä nopeammin ne kypsyvät. Peruna on suomalaisille monen keiton pohja, mutta vaihteeksi voi testata kaalia, punajuurta tai vaikkapa kurpitsaa. Lohkojen, siivujen ja kuutioiden lisäksi vaihtoehtona on soseuttaminen.

Keittojen nerokkuus on niiden variointimahdollisuuksissa. Monista keitoista syntyy pienellä vaivalla sekä kasvis- että lihaversio. Keitot voi maustaa moneen makuun, mietojen makujen ystäville maltillisesti, mausteisesta pitävä voi irrotella enemmän. Keittojen kohdalla kasvirasvakermat toimivat hyvin: maku ja rakenne sopii keittoihin ja rasva on laadultaan pehmeää. Monta hyvää puolta siis! Ruokaisamman keiton saa esimerkiksi paahtamalla päälle siemeniä tai leivänpalasia. Lusikallinen raejuustoa tai ruokajogurttia pehmentää keiton makua ja lopputulos on täyteläisempi.

Keitto lämmittää ulkoilun jälkeen, mutta on mainio eväs myös mukana retkellä. Pakkaa keitto termospulloon ja nauti luonnon helmassa. Siellähän ne ruoat usein parhaimmalta maistuvatkin!

Katso Sydänmerkin keitto-ohjeet 

Lue seuraavaksi

R
Terveellinen syöminen
7.8.2018

Arjen pelastajat

Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
26.5.2018

Grillataan

Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli