Siirry sisältöön

Mistä aiheutuu ja miten voi ehkäistä normi aterian jälkeisen “lisänapsimis-ruokahalun”, eli heti syönnin jälkeen tekee mieli napsia vielä lisää?

artoj

Vastaus

Laura Toivola
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Aterian jälkeisen mieliteon taustalla voi olla montakin asiaa. Jos päivän aiemmat ateriat ovat olleet niukkoja ja nälkä on ehtinyt ateriaan mennessä kasvaa hallitsemattomaksi, syömisen säätely on hankalampaa ja syödään helposti nopeasti hotkien. Kannattaa siis kiinnittää huomiota säännölliseen syömiseen ja pitää ateriavälit kohtuullisina. Monesti suositellaan 3-6 tunnin väliä, ja jotkut pärjäävät pidemmillä väleillä kuin toiset. Aterioilla on hyvä olla myös proteiinin, rasvan ja kuidun lähteitä, jotka lisäävät kylläisyyttä. Lautasmalli on hyvä ohjenuora aterian koostamiseen. Ruoka-annoksen houkuttelevuus on oleellista; kun aistit saavat virikkeitä ruoan ulkonäön, tuoksun, maun ja suutuntumien kautta, tunne kylläisyydestä tulee helpommin. Myös syömisnopeudella on merkitystä: nopeasti syötäessä kylläisyydentunne ei ehdi välttämättä kehittyä aterian aikana, mikä houkuttelee helposti syömään yli tarpeen. Siksi ruoan rauhallinen syöminen ja pureskelu on tärkeää.

Napsiminen voi usein olla totuttu tapa, josta voi totutella myös pois – kun on muutaman kerran jättänyt napostelun väliin, ei se vaadi jatkossa enää yhtä suuria ponnisteluja. Esimerkiksi veden juominen tai siirtyminen pois ruoan äärestä muihin puuhiin, vaikkapa lähteminen kävelylenkille, voi auttaa hillitsemään mielitekoa. Mieliteko laantuu tavallisesti noin 15 minuutin kuluessa. 

Laura Toivola

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset