Luin tiedotteen, jonka mukaan defi.fi-palvelua ollaan lakkauttamassa rahoituksen puutteen vuoksi. Miten sen, yksinkertaisen karttapalvelun, kustannukset voivat olla niin suuret kuin 50 000 € vuodessa?
10/12/2024
Ihmettelen
Vastaus
Defi.fi-palvelun tekniset kustannukset ovat varsin maltilliset, noin 25 % sen kokonaiskustannuksista. Suurin osa kustannuksista muodostuu palveluun rekisteröityjen tietojen ajantasaisuuden varmistamisesta ja muusta asiakaspalvelusta. Sydänpysähdystilanteessa on ensiarvoista, että palvelun tiedot ovat luotettavat.
Defi.fi-palveluun rekisteröitävien sydäniskurien tiedot tarkastetaan ja hyväksytään manuaalisesti. Sydäniskurin haltijan tulee päivittää rekisteröidyt tiedot aina niiden muuttuessa ja vähintään vuosittain. Jos defi.fi-palvelun lähettämään automaattiseen päivityspyyntöön ei reagoida, tarvitaan yhteydenottoa sydäniskurin haltijaan.
Asiakaspalvelumme auttaa heitä myös laitteen ylläpitoon ja huoltoon sekä elvytystaitoihin liittyen. Defi.fi-palvelussa on tällä hetkellä lähes 11 000 sydäniskuria, mikä tarkoittaa myös suurta manuaalisen työn määrää.
Pelkkä palvelun olemassaolo ei pelasta ketään. Viimeisimmän elvytyskyselymme mukaan vain 41 % suomalaisista tietää, että lähimmän sydäniskurin voi paikantaa joko defi.fi-palvelusta tai 112 Suomi -sovelluksesta, johon sydäniskurien tiedot siirtyvät defi.fi-palvelusta. Teemme työtä myös elvytystaitojen ja lähimmän sydäniskurin paikantavien palveluiden tunnettuuden puolesta.
Lisätietoa defi.fi-palvelusta ja elvytystaidoista.
13/12/2024