Siirry sisältöön

Minulla on flimmeri, jonka kohtaukset tulevat nykyisin harvakseltaan, viimeinen puoli vuotta sitten. Sen yhteydessä määrättiin Seloken 50 ja vaihdettiin 3 kk sitten Seloken Zok 95:een. Marevan-lääkitys on jatkunut 2 v, samoin Losartan 100. Aamuverenpaine ei ole koko aikana paljon laskenut. Normaalisti nyt noin 145/73. Tällä hetkellä noin 160/80. Nuo jokapäiväiset lääkkeeni ovat alentaneet iltaverenpaineeni, niin että se on aina alle 120/60. Pulssi on 48-54. Kysymykseni on: Voiko yön ja aamun korkea verenpaine johtua tyvisolusyövästä, joka on hiljattain todettu tai jostakin muusta sairaudesta? Viime aikoina ovat jalkani alkaneet turvota ja olen tullut hyvin väsyneeksi.

17/05/2016

Ikänainen

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 19.5.2016
Päivitetty 4.6.2018

Korkea verenpaine ei johdu tyvisolusyövästä. Verenpaineesta eri vuorokauden aikana saisi tarkemman käsityksen vuorokausirekisteröinnillä. Ellei sitä ole helposti saatavilla, korkeaa yö- ja aamuverenpainetta voi omamittaustenkin perusteella hoitaa ottamalla verenpainelääkettä sekä aamulla että illalla. Jos koko vuorokauden keskiarvot ovat hyvät, voi riittää se, että losartaanin jakaa aamu- ja ilta-annoksiin. Jos verenpaine kokonaisuutena on korkea, tarvitaan lisälääke. Turvotusten ja väsymyksen syytä hoitavan lääkärin on syytä tutkia.

19/05/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset