Siirry sisältöön

Mistä ruoka-aineista koostuu hyvä ja terveellinen aamiainen?

Mietiskelijä

Vastaus

Tuija Pusa
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Aamiaisen tarkoitus on tuoda energiaa aamupäivän tarpeisiin, ja se voi olla jokaisella omanlainen, omaan päivärytmiin ja tottumuksiin sopiva. Hyvä aamiainen perustuu terveellisen ruokavalion suosituksiin: runsaasti kasviksia, riittävästi kuitua ja pehmeää rasvaa sekä kohtuudella proteiinia ja vain vähän suolaa.
Aamiaisella on suositeltavaa nauttia jotain kasvisryhmästä, jotain täysjyväistä viljavalmistetta ja jotain proteiinia sisältävää ruokaa välttäen kovaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Kasvisryhmästä voi nauttia esimerkiksi vihanneksia, marjoja tai hedelmiä. Viljaryhmästä puuroa, leipää, muroja, mysliä tai leseitä. Proteiiniryhmästä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi lihaleikkele, juusto, maito, jogurtti, viili, pähkinät, tofu ja kananmuna. Vilja- ja proteiiniryhmästä tulisi valita vähärasvaisia, vähäsuolaisia ja vähäsokerisia tuotteita. Näistä voi tehdä itselle mieluisan yhdistelmän. Juomaksi voi valita vettä, kahvia, teetä, kaakota tai laimennettua täysmehua.
Esimerkkinä jokaista ruokaryhmää sisältävästä aamiaisesta on puuro + marjat + maito. Samat vinkit pätevät sekä aamiaisen että välipalan koostamisessa. Jos aamulla ei kuitenkaan tahdo maistua koko paletti, kannattaa näistä valita edes yksi vaihtoehto ja nauttia monipuolisempi kokonaisuus hieman myöhemmin. Herkullisia aamiaishetkiä!

Tuija Pusa

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset