Siirry sisältöön

Olen 68-vuotias nainen, normaalipainoinen, päivittäinen liikunta, terveellinen ruokavalio, ei alkoholia eikä tupakkaa. Sairastunut 30-vuotiaana verenpainetautiin, 52-vuotiaana sydäninfakti, ohitusleikkaus. Lääkkeet: Atacand 8 mg kahdesti päivässä ja Simvastatin 20 mg. Kysyisin saanko monipuolisesta ruokavaliosta tarpeeksi ravintoaineita, koska kulutukseni on vain n. 1000 kaloria päivässä. Liikun talvisin 1,5–2 tuntiin päivässä, kesäisin enemmän. Laboratorioarvot vuosittaisessa tutkimuksessa on olleet normaalit. Kilpirauhaskoe otettu muutama vuosi sitten, joka ollut myös normaali. Pituus 167 cm ja paino 70 kg. Lihon heti jos syön enemmän. Syöminen olisi kyllä mukavaa, mutta tyydyn olemaan pieniruokainen, jos sanonta ”pitää syödä vain sen verran kuin kuluttaa” pitää paikkansa myös siihen nähden, että saa kaiken tarpeellisen proteiinin ja kivennäisaineet. Olen ihan viikon verran silloin tällöin kirjannut ylös joka suupalan jonka suuhuni laitan, joten kalorimäärä on oikea, eikä vain luulottelua ja valmistan itse ruokani, eli tiedän myös mitä syön. Muuten nuorena olin laiha, vaikka söin kaksinkertaisen määrän ruokaa, toimistotyö, liikunta sama. Sanotaan mitä sanotaan, mutta minulla on ainakin aineenvaihdunta iän myötä hidastunut huomattavasti. 

Vastaus

Tuija Pusa
Julkaistu 7.4.2016

Kiitos kysymyksestä. Pituutesi ja painosi perusteella BMI eli painoindeksisi on 25 eli olet normaalipainoinen. Ikääntyneille normaalipainon raja on hieman korkeampi kuin keski-ikäisille, joten sen puolesta ei ole lainkaan huolta, vaikka painoa tulisi vielä muutama kilo lisää. Tärkeämpää on, että säilytät lihasmassan ja pidät huolta erityisesti reisilihastesi voimasta. Se takaa hyvän toimintakyvyn myös iän kertyessä. Hienoa, että elintapasi ovat terveelliset. Ne varmasti tukevat hyvinvointiasi ja auttavat painonhallinnassa.

Iän myötä perusaineenvaihdunta (energiankulutus levossa) pienenee vääjäämättä. Sitä pystyy hidastamaan ylläpitämällä tai lisäämällä lihasmassaa ja -voimaa. Ikäisesi ja painoisesi naisen lepoaineenvaihdunta on WHO:n kaavalla arvioituna noin 1300 kcal/vrk. On suositeltavaa, että ruoasta olisi hyvä saada vähintään tämä määrä energiaa, mieluiten ainakin noin 1500 kcal. Tähän verrattuna noin 1000 kcal päivässä on aivan liian vähäistä ja pitäisi teoriassa laihduttaa. Yleensä alle 1500 kcal:n ruokavaliosta on vaikea saada riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita, vaikka söisi terveellisestikin. Teoriassa pitkään jatkunut energiavaje voi altistaa elimistöä vähentämään energiankulutusta. Jotkut ovat kertoneet saaneensa aineenvaihdunnan tasapainoon syömällä hetken aikaa runsaammin. Näin elimistö ymmärtää, että kulutusta ei tarvitse säästellä. Muutenkin rennomman ja vaihtelevamman otteen saaminen syömiseen pitäisi helpottaa painonhallintaa.

Suosittelisinkin kääntymään laillistetun ravitsemusterapeutin puoleen, jotta ravinnon saantisi ja ravitsemustilasi saataisiin varmistettua terveytesi turvaamiseksi sekä antamaan yksilöllistä apua painoon liittyvissä kysymyksissä.

07/04/2016

Tuija Pusa

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset