Siirry sisältöön

Olen 46 vuotias mies. 6 vuotta sitten sydämeni pysähtyi, elvytys onnistui ja tulppa (LAD) poistettiin/stentattiin. Noin 1/3 sydämestä jäi kuolioon kuitenkin niin, että sydämeni pumppausteho säilyi normaalin rajoissa. 

Lääkityksenä minulla oli aluksi Efient, Cardace, Lipitor, Primaspan, Emconcor sekä Kalium. Vuoden jälkeen Efient jätettiin pois, ja Emconcor jätettiin pois neljä vuotta sydänkohtauksen jälkeen jalkojen puutumisoireiden takia. 

Vajaa vuosi sitten kolesteroliarvoni nousivat arvoon LDL 2,4 jolloin aiemman 40 mg Lipitorin rinnalle tuli vielä 20 mg Atorvastatinia. Lisätyn kolesterolilääkityksen jälkeen olen tuntenut  oloni lähes jatkuvasti väsyneeksi ja työpäivän jälkeen tarvitsen usein 30-60min unet palautuakseni työpäivästä.

Kysyisin, että voiko lisääntynyt väsymykseni olla seurausta lisätystä kolesterolilääkityksestä? Onko noin suuri kolesterolilääkitys ylipäätään tarpeen? Entä onko olemassa vaihtoehtoisia kolesterolilääkkeitä jotka eivät väsyttäisi yhtä paljon?

 

07/06/2017

Marko Hyvinkäältä

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 22.6.2017

Ennaltaehkäisystä eli preventiosta puhuttaessa on hyvä erottaa sen kaksi eri tasoa. Primaaripreventio kuuluu meille kaikille, sillä sen tarkoitus on ehkäistä ensimmäinen sydän- ja valtimotautitapahtuma eli välttää sairastuminen. Sekundaaripreventio puolestaan tarkoittaa jo sairastuneen potilaan uuden sydäntapahtuman ehkäisyä. Jälkimmäinen ryhmä kuuluu uuden sydäntapahtuman vaaran suhteen erittäin suuren riskin ryhmään, ja näillä potilailla myös kolesterolin tavoitetasot ovat selvästi alhaisemmat. Kun primaaripreventiossa tavoitellaan ihanteellisia kolesteroliarvoja (”huono” eli LDL-taso alle 3,0 mmol/l), sekundaaripreventiossa LDL tavoite on alle 1,8 mmol/l.

Kysyjän tapauksessa LDL-taso 2,4 mmol/l on liian korkea, ja statiinin annosta on syystäkin nostettu. Lipitorin® vaikuttava aine on atorvastatiini, joten käytössä on nyt atorvastatiinia yhteensä 60 mg. On epätodennäköistä, että tämä lääkitys aiheuttaisi mainittua väsymystä. Oleellista olisi kuulla, kuinka suuri oli annoksen noston vaikutus LDL-tasoon. Arvioisin, että muutamia kymmenyksiä. Jos kuitenkin epäillään lääkkeen haittavaikutuksia eikä muutoksella ole saavutettu riittävää hyötyä, neuvoisin kokeilemaan entisen atorvastatiini-annoksen (Lipitor® 40 mg) oheen etsetimibiä (Ezetrol®) tai vaihtamaan atorvastatiinin tilalle rosuvastatiinin, joka on jonkin verran tehokkaampi lääke. Näillä vaihtoehdoilla päästäisiin todennäköisesti vähintäänkin saman suuruiseen muutokseen kuin lisäämällä atorvastatiinia. Lisäksi kannattaa samalla tarkastella vielä ruokavalio-asioita, josko sieltä löytyisi jotain parannettavaa. 

22/06/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset