Siirry sisältöön

Voiko vauvoille antaa silloin tällöin soijatuotteita, kuten tofua? Samoin pähkinät, voiko niitä laittaa vauvanruokaan esimerkiksi jauhettuna? Mitenkäs kookosmaito, -hiutaleet ja -jauhe, voiko niitä käyttää vauvanruoissa joko kuumennettuna tai ilman? Lisäksi hiutaleet ja leseet, voiko niitä käyttää ruoissa ilman kypsennystä?

Vastaus

Anna Kara
Julkaistu 1.1.2015

Vauva kehittyy pikkuhiljaa siten, että viimeistään noin 6 kk ikäisenä äidinmaidon ohella aletaan maistelemaan kiinteitä ruokia. Jos vauvalle syötetään lihaa, se aloitetaan noin 5-6 kk ikäisenä. Tähän samaan aikaan vauva voi alkaa myös maistelemaan soijatuotteita, kuten tofua. Paras valinta on maustamattomat tuotteet, sillä tällöin pystytään varmistamaan ettei tuote sisällä vauvalle haitallisia ainesosia kuten suolaa. Samoihin aikoihin voidaan alkaa maistelemaan myös muita soijatuotteita kuten soijajauhoa tai –rouhetta. Sopiva soijavalmisteen määrä on 1-2 rkl päivässä. Myös punaiset linssit voivat toimia ensimmäisinä maistelutuotteina, sillä niitä ei tarvitse liottaa, vaan huuhtelu riittää ja keittämisen jälkeen ne saa muussattua helposti soseeksi. Muiden palkokasvien (herneet, pavut) runsasta käyttöä on syytä välttää alle vuoden iässä, koska nämä sulavat huonosti. Erityisesti papujen kohdalla tärkeää on oikeat valmistusmenetelmät eli riittävä liotus ja keittäminen. Totuttelun jälkeen proteiinipitoisten soijatuotteiden, papujen ja linssien määrän voi nostaa 2-3 rkl:aan/ateria.
Suositus pähkinöistä, manteleista ja siemenistä on, ettei niitä annetta hometoksiinivaaran tai hengitysteihin joutumisvaaran vuoksi imeväisiässä. Pähkinöitä/manteleita kannattaa tarjota leikki-ikäisellekin lapselle rouhittuna. Pähkinät saattavat aiheuttaa myös allergiaa ja siksi niiden käytön suhteen tulee olla varovainen erityisesti jos lähisuvussa on pähkinöille allergisia henkilöitä.
Kookostuotteiden käytöstä ei ole suosituksia imeväisikäisille vauvoille tai leikki-ikäisille lapsille. Kookostuotteet ovat tavallisesti melko rasvaisia ja valtaosa rasvasta on kovaa rasvaa. Lapsen tulisi saada ruoasta erityisesti pehmeää rasvaa. Pehmeän rasvan hyviä lähteitä ovat mm. rypsiöljy ja margariini. Pehmeää rasvaa lapsi tarvitsee normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Kookosmaito ei sovi äidinmaidon korvikkeeksi.
Viljavalmisteista lapsen ruokavaliossa on hyvä suosia pienestä pitäen täysjyväviljavalmisteita. Puurot kannattaa valmistaa täysjyväviljasta. Noin 10 kk iässä vauvan ruokavalioon lisätään leivät, joista hyviä valintoja ovat ruisleipä tai muut runsaskuituiset täysjyväleivät. Alle yksivuotiailla hyvin runsaskuituisten leseiden käyttö on tarpeen lähinnä ummetuksen hoidossa. Hiutaleiden ja leseiden käyttötavoista ei ole varsinaista suositusta. Kypsentäminen tai hiutaleiden ja leseiden liottaminen/lisääminen nestemäiseen tuotteeseen auttaa niissä olevia kuituja sulamaan paremmin.

Anna Kara

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset