Siirry sisältöön

Olen 62-vuotias nainen ja kannan geeniperimää sydän ja verisuonisairaudessa. Aloitin omalääkärin kehoituksesta verenpaine- ja kolestrolilääkityksen noin vuosi sitten. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja vaivaan otan joka päivä Thyroxinia yhden tabletin. Verenpainelääke on nimeltään Zandib 10 mg. Kolestrolilääkkeiden haittavaikutukset ovat ikävät, kivut ja lihasheikkous, etenkin jaloissa. Valmisteiden nimet Atorvastatin Pfizer 20mg ja uusi Rosuvastatin Sandoz 5mg. Terveelliset elämäntavat hallisevana ihmisenä haluaisin tietää mielipiteenne asiasta, onko minun pakko syödä lääkkeitä, jotka vain huonontavat terveyttäni?

22/06/2015

Alli Aallokko

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 22.6.2015
Päivitetty 4.6.2018

Lääkkeiden käyttö on vapaaehtoista lukuun ottamatta harvoja poikkeuksia, jotka eivät kuulu sydän- ja verisuonitautien alaan. Jos verisuonisairauksien riski on suurentunut esimerkiksi sukutaustan vuoksi, riskiä voidaan ja on usein järkevääkin pienentää elintapojen lisäksi lääkkeillä, kuten statiineilla. Jos ne vakuuttavasti aiheuttavat haittoja, kuten lihasoireita, niistä voidaan joutua luopumaan ja harkitsemaan vaihtoehtoisia menetelmiä. Sopiva statiinikin saattaa kysyjälle edelleen löytyä, joten jos halukkuutta on, voi vielä kokeilla prava- tai fluvastatiinia pienellä annoksella aloittaen. Sitä ennen kannattaa kuitenkin pitää tauko aikaisemmassa statiinilääkityksessä, koska sen aiheuttamat vaivat voivat jatkua jonkin aikaa, jolloin uusi lääke saattaa saada vanhan lääkkeen syyt niskoilleen.

22/06/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset