Siirry sisältöön

Olen 67v mies. Söin 2 vuotta ongelmitta Atorvastatin 40 yksi tabl päivässä sitten lisättiin yksi lisää joka toinen päivä ja siitä alkoi kovat lihaskivut. Minulla on sukurasite joten LDL pitäisi pysyä alle 1.8. Olin kolme kuukautta ilman lääkkeitä ja arvot nousi 3.4. Senjälkeen kokeiltiin rosuvastatiin 10 2kk kivut alkoivat. Söin 2kkezetrol 10mg,ldl 3.2, kivut hellittivät, nyt lisätty rosuvastatin 5mg joka toinen päivä. Kivut jatkuvat lievempinä, 2kk kuluttua kokeet onko arvat parantuneet? Ihmettelen että kaksi vuotta ilman kipuja. Löytyykö minulle kivutonta lääkitystä?

02/11/2016

kivun orja

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 4.11.2016
Päivitetty 4.6.2018

Statiinit aiheuttavat lihaskipuja pienellä osalla käyttäjistä, siitä ei ole epäilystä. Ongelma vain on, että paljon suurempi joukko statiinin käyttäjiä kokee lihaskipuja (kuten kaikki muutkin ihmiset joskus), joilla ei ole todellista yhteyttä lääkitykseen. Syy-yhteyden ja satunnaisuuden erottamiseksi ei ole muuta keinoa kuin ajallisen yhteyden arviointi, lukuun ottamatta sitä pientä joukkoa, joilla lihasperäinen CK-entsyymiarvo nousee. Kipujen tyyppi (suurissa lihasryhmissä hartioissa, selässä ja reisissä) ja alkamisaika (yleensä viikkojen kuluessa lääkityksen aloituksesta) voi olla arviossa avuksi. Suomalaisista 4 % kantaa SLCO1B1-geenin muunnosta, jossa statiinien poistuma on hidastunut ja veripitoisuudet nousevat korkeiksi altistaen haittavaikutuksille. Näiden yksilöiden tulee pitäytyä pienissä statiiniannoksissa. Tutkimuksen pyyntökoodi on 6344 ja hinta yksityisesti määritettynä 160 euroa. Tämä perinnöllinen ominaisuus ei kuitenkaan kata kaikkea herkkyyttä statiinin haitoille.

On ilmeistä, että osa statiinien haittavaikutuksista perustuu kielteisen julkisuuden luomille odotuksille eli ns. nosebovaikutukselle. Tämä on myönteisen lume- eli plasebovaikutuksen vastakohta. Näille ilmiöille kaikki ovat alttiita, ne eivät kuvasta henkilön herkkäuskoisuutta tai muuta kielteistä piirrettä. Tutkimuksissa statiinin lopettaneista 50–90 % on myöhemmin voinut aloittaa saman tai eri statiinihoidon ongelmitta. Lumealtistuksissa huomattava osa niistä, jotka ovat olleet vakuuttuneita lihaskipujen syy-yhteydestä statiiniin, eivät pysty erottamaan käyttävätkö statiinia vai eivät. Näistä tutkimuksista laajimmassa runsaat 40 % sai merkittäviä lihasoireita statiinin mutta ei lumeen aikana (eli heillä oli tällä perusteella todellinen “statiini-intoleranssi”). Runsas neljännes sai oireita lumeen, ei statiinin aikana, 10 % sekä statiinin että lumeen aikana ja vajaa viidennes ei kummankaan aikana.

Kysyjän kohdalla etsetimibin (Ezetrol) ja pienen statiiniannoksen yhdistäminen tuntuu viisaalta ratkaisulta. Huomattakoon myös, että tavoitearvot (esimerkiksi LDL-kolesteroli alle 1,8 mmol/l) on tarkoitettu auttamaan ja opastamaan hoidossa, ei orjuuttamaan. Vaikutus ei ole “kyllä–ei”, vaan lievempikin hoitotulos on parempi kuin ei mitään.

04/11/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset