Siirry sisältöön

Olen seitsemänkymppinen ja ylipainoinen. Olen harrastanut kuntoliikuntaa, mutta pausejakin tulee välillä. Haluaisin tiettää sykearvot aerobiseen kuntoiluun?

Painoa pudottaen

Vastaus

Annukka Alapappila
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Mukava kuulla, että olet kiinnostunut liikunnasta ja haluat huolehtia painostasi. 

Aerobista on liikunta, jossa energiantuotto tapahtuu hapen avulla, eli lähes kaikki liikunta. Se tarkoittaa sykelukemia, jotka ovat alle 80 prosenttia maksimisykkeestä. Esimerkkeinä voivat olla kävely, sauvakävely, uinti ja pyöräily.

Ns. anaerobinen liikunta, jossa energiantuotto tapahtuu ilman happea, on vain räjähtävä lyhyen hetken kestävä liikuntasuoritus. Olkoon esimerkkinä vaikkapa 100 metrin räväkkä juoksu, jonka jaksaa juosta ”täysillä”. Tällöin liikunnan teho on noin 80-90 prosenttia maksimisykkeestä. 

Koska olet kiinnostunut painosi hallitsemisesta ja muutenkin, kannustan sinua liikkumaan tavalla, josta itse pidät. Liiku teholla, joka tuntuu sinulle hyvältä. Sykettä ei ole tarve seurata, mutta sitä voi seurata oman kiinnostuksen vuoksi. Painonhallinnassa ratkaisevaa on se, kuinka paljon kaikkiaan liikut. Ei siis yksittäisen liikuntakerran teho, syke tai kesto. Kun löydät itsellesi sopivat hetket ja tavat liikkua, kasvaa liikunnan kokonaismäärä. Arkiliikuntakin on arvokasta ja osa kokonaisliikuntamäärää. 

Minun on mahdotonta sanoa sinun maksimisykettäsi, enkä näe sille oikeastaan tarvettakaan. Pääasia on, että liikut ja käytät hyväksesi tilaisuudet olla aktiivinen. Tämä ajattelu auttaa painonhallinnassa ja tuo vähitellen tuloksia mahdollisten ruokatottumuksien muutosten kanssa yhdessä.

Annukka Alapappila

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset