Siirry sisältöön

Minulla verenpaine saattaa yht’äkkiä nousta jopa yli 200/100 yleensä myöhään illalla, pulssi on silloin matala noin 50-60. Minulla ei ole muita sairauksia kuin jatkuva tinnitus, joka tuntuu aivan kauheana hurinana silloin kun paine on korkea. Myös tärinän tunnetta on silloin. Olisikohan mahdollista että hurjat paineen nousut johtuisivat autonomisen hermoston toiminnasta? Kuinka vaarallista on jos paine on kovin korkea? Aloitin Zanidip 10mg:n lääkityksen, päivisin paineet myös vaihtelee paljon. Pyöräilen päivittäin eikä jaksamisessa ole ongelmia.

07/05/2016

Mummo 67v

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 11.5.2016
Päivitetty 4.6.2018

Verenpaineen vaihtelusta on kirjoitettu linkitetyssä vastauksessa ja siitä löytyvistä lisälinkeistä. Kysyjä ei kerro oleellisinta tietoa eli sitä, mikä verenpaine on suositusten mukaan tehdyissä mittauksissa rauhallisessa perustilanteessa. Jos paineet ovat jo tällöin korkeahkot, lisänousut voivat olla jyrkkiä, etenkin jos verisuonet ovat jäykistyneet. Ei siihen sen kummempaa autonomisen hermoston häiriötä tarvita. Ensimmäinen tehtävä on hoitaa peruspaineet kuntoon (tavoite yleensä keskimäärin alle 135/85 mmHg), mahdollisesti liittämällä lisälääke tai -lääkkeitä Zanidipin oheen, kunhan peruspaineet eivät mene haittaavan alhaisiksi. Yleensä asia saadaan tällä tavoin hallintaan. Poikkeuksellisesti voi olla tarpeen olla varalla tarvittaessa otettava lääke, mutta olisi parempi, jos päästäisiin säännölliseen lääkitykseen, eikä aina tarvitsisi pohtia, ottaako lääkettä vai ei.

11/05/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset