Siirry sisältöön

Tarkkana kuin porkkana!

Sydänliitto herkuttelee koko vuoden. Teemanamme ovat kasvikset ja niiden määrän lisääminen päivittäiseen ruokavalioon. Kasvisruoka tai kasvisten määrän lisääminen aterioihin on helppo ja herkullinen tapa huomioida omaa tai läheisen sydäntä. Valinta sydämelle on myös valinta ympäristölle.

#hevijuuseri #sydäntekeehyvää

Huolehdi itsestäsi ja ympäristöstäsi

Kasvikset ovat terveellisiä, se ei liene yllätys kenellekään. Lisäksi helpoin tapa vähentää ruokavalion ympäristövaikutuksia on lisätä kasvisten käyttöä.

Kasviksia olisi hyvä syödä joka aterialla, yhteensä ainakin puoli kiloa päivässä. Puoli kiloa kertyy, kun syöt kuusi oman kouran kokoista annosta päivässä.

Jo yhden kasvisannoksen lisääminen on hyvä alku. Syö aiempaa enemmän jotain, mistä jo pidät tai kokeile rohkeasti uutta! Kun valitset kasvikset satokauden mukaan, on maku silloin parhaimmillaan.

Esimerkkejä yhdestä, oman kouran kokoisesta aikuisen annoksesta:

  • Pieni kahvikupillinen (1,5 dl) marjoja tai hedelmiä
  • Yksi omena, päärynä tai banaani
  • Yksi keskikokoinen porkkana
  • 1,5 dl kypsennettyjä kasviksia
  • 1,5 dl juuresraastetta tai vihersalaattia

Lue lisää vinkkejä kasvisten lisäämiseen!

Katso kasvisvinkit arkeen -verkkoluento

Keittoon, grilliin vai salaatissa? Kasvikset sopivat kaikkeen!

Sydänmerkin herkullisilla ja helpoilla ohjeilla onnistut varmasti.

Kaaliruokien parhaat

Katso reseptit!

Ihanat keitot

Katso reseptit!

Salaatit ja grilliherkut

Katso reseptit!

Kasvikset tekevät hyvää

Kasviksia kannattaa syödä, koska ne

  • sisältävät runsaasti kuitua, vitamiineja, hivennäisaineita, antioksidantteja ja muita terveellisiä yhdisteitä
  • ovat kevyttä vatsan täytettä ja tuovat kylläisyyden tunnetta, mikä auttaa painonhallinnassa
  • auttavat alentamaan verenpainetta ja vähentävät myös riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin sekä useisiin syöpätyyppeihin
  • tasoittavat verensokeria ja auttavat pitämään veren kolesterolitason normaalina
  • ovat helpoin tapa vähentää ruokavalion ympäristövaikutuksia
  • värikkäät kasvikset, marjat ja hedelmät tuovat myös houkuttelevaa silmänruokaa lautaselle

 

Sydänmerkin ohjeet sisältävät aina runsaasti kasviksia. Uusia Satokauden mukaisia ohjeita ilmestyy joka toinen viikko.

Katso lisää ohjeita

Yhteistyössä: Satokausikalenteri
Satokausikalenterin missiona on kasvattaa ja monipuolistaa kasvisten kulutusta Suomessa. Painotuotteiden lisäksi Satokausikalenteri on ollut mukana rakentamassa parempaa suomalaista ruokakulttuuria. Satokausikalenteri tuo kaikkien saataville tiedon siitä, milloin mikäkin kasvis on parhaimmillaan. Sesonkisyömisen etuina ovat maku, ekologisuus, monipuolisuus, edullisuus, tuoreus ja terveellisyys. Kasvisten kulutus kasvaa huomaamatta sesonkeja seuraamalla.

Lue lisää

Katso kasvisvinkit arkeen -verkkoluento

Kaipaatko lisää helppoja ja käytännönläheisiä vinkkejä kasvisten käyttöön arjen eri tilanteissa? Verkkoluennolla saat käytännönläheisiä vinkkejä kasvisten käytön lisäämiseksi edullisesti, helposti, nopeasti ja maukkaasti. Luennon alussa on vinkkejä elämäntapamuutoksen suunnitteluun ja toteutukseen.

Katso luento

Lue lisää

Terveellinen syöminen

Ruokaisat salaatit sopivat arkeen ja viikonloppuun

Lue artikkeli
Ruoka ja hyvinvointi

Onko ruoka ahdistus vai nautinto?

Lue artikkeli
Ruoka ja hyvinvointi

Ruokaa Sydämellä – Pelastetaan maailma

Lue artikkeli

Maistuuko?

Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa lisätä kasviksia ruokavalioon. Joku napsii päivän annoksen kerralla lounassalaatissa, toinen taas kerää päivän kasvikset välipaloina ja erityyppisinä kasvislisukkeina. Kaikki käy! Miten sinä teet?

Kysely on päättynyt, kiitos vastaajille! Julkaisemme kyselyn tulokset vuoden 2020 ensimmäisessä Sydän-lehden numerossa.

Kuinka usein syöt kasviksia

  • Jokaisella aterialla jotakin (50%, 245 Vastausta)
  • Muutaman kerran päivässä (29%, 142 Vastausta)
  • Lähes joka päivä jotain (16%, 77 Vastausta)
  • Muutaman kerran viikossa (4%, 20 Vastausta)
  • Kerran viikossa tai harvemmin (1%, 7 Vastausta)
  • En yhtään (0%, 1 Vastausta)

Vastaajia: 492

Loading ... Loading ...

Haluatko lisää vinkkejä? Liity Sydänliiton uutiskirjeen tilaajiin.

Uutiskirje

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Haku

Löytyi 0 tulokset