Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Terve maailma! Seitsemän askelta hiljaisuuteen

Paasto on kieltäymystä; sen tarkoitus on puhdistaa mieli ja ruumis. Paastoaminen kuuluu useimpiin maailman uskontoihin, ja se rytmittää yhtä lailla joidenkin hyvinvoinnistaan huolehtivien uskonnottomien vuodenkiertoa.

Annu Kekäläinen
Julkaistu 27.3.2018
kultatukkainen tyttö & veli: 1. Kultatukkainen tyttö sanoo: ”Haluan muuttua hoikaksi kuin veli.” Veli ilkkuu: ”Läski, läski, läski.” 2. Äiti sanoo: ”Lisää liikuntaa kultaseni.” 3. Kultatukkainen tyttö sanoo: ”Ei käy. Mutta pian pääsiäisen jälkeen alan paastota.”

Tiedustelen Facebook-kavereiden paastokokemuksia: Yksi malttoi mielensä viisi päivää, paleli ja haaveili munkeista. Toinen jätti syömisen tehdäkseen tupakkalakon. Kolmas joi seitsemän päivää yrttiteetä, koki leijuvansa ilmassa, muuttui ylienergiseksi. Neljäs kokeili ruokavaliota, jossa viittä täysruokaista päivää seurasi kaksi osittaista paastovuorokautta. Viides paastosi lääkärin määräyksestä laihdutusleikkausta varten, ja yrittää nyt muuttaa ruokavaliotaan pysyvästi.

Suurin osa kyselyyn vastanneista Facebook-kavereista oli paastonnut samasta syystä kuin minäkin: hoikentuakseen ja kirkastaakseen mieltään kieltäymyksen myötä. Vastausprosentti jäi pieneksi, vain alle kaksi prosenttia kavereista osallistui.

Paasto kuuluu useimpiin maailman uskontoihin, ja sen merkityksetkin ovat eri uskonnoissa samankaltaiset. Ruoasta ja juomasta pidättäytyminen puhdistaa ja hiljentää ihmisen mielen ja sydämen. Paasto muuttaa vastaanottavaiseksi sille minkä uskonnot määrittelevät elämän ytimeksi – jumalan totuudelle.

1. askel

Päivät ovat kiireisiä, pirstaleisia ja pitkiä. Iso kirjoitustyö vaatii vielä hiukan hiomista, epävarmuus jäytää. Ihmissuhteet kärjistyvät. Suunnittelen uusia projekteja, haen rahoitusta. Opetan instituutiossa, jonka kulttuuri on vieras. On tapaamisia, laskujen kirjoittamista ja loputonta maksamista, sähköpostin ja Facebookin houkutus ja tahma.

Miltei haikeana muistelen kevätpaastoja, joita pidin opiskeluaikoina. Lopetin syömisen 7–10 päiväksi. Join yrttiteetä ja vihannesmehuja. Aloituspäivää edeltäneenä iltana join lämpimään veteen liuotettua Glaubeg-suolaa, jonka karvasmantelia happamampi ja mädempi maku oksetti. Suolaliuoksen oli määrä puhdistaa suoli.

Ensimmäisen paastopäivän kärsimättömyys, huonotuulisuus ja heikotus tekivät pikkuhiljaa tilaa keveydelle. Muistikuvat kahvin ja ruisleivän tuoksusta eivät enää ahdistaneet.

2. askel

Vielä toisena paastoaamuna houkutti syödä hyvä aamiainen ja siirtää paasto hamaan tulevaisuuteen. Mutta paaston kolmantena aamuna tunsin keväistä voitonriemua, askel oli huimauksesta huolimatta eteerisen kevyt ja mieli leijui. Kävelin paljon, luin tentteihin. Keskityin tavallista huonommin, mutta vointi oli mainio. Syömiskiusausten voittaminen teki olosta vahvan.

Katolisessa Etelä-Saksassa vietetään karnevaaleja laskiaisen aikaan helmikuussa. Hoviväestä, klovneista, eläinhahmoista ja erilaisista narreista koostuvat kulkueet kävelevät pitkin Freiburgin katuja. Pillit, torvet ja helistimet soivat. On ilon ja voiman manifestoimisen hetki ennen paaston pitkää hiljaisuutta, joka huipentuu pääsiäiseen.

Vain harva karnevaaleihin osallistuja paastoaa Etelä-Saksassa, saati maallisemmassa Suomessa, mutta moni nauttii kristillisen paastonajan päättyessä pääsiäislampaan ja punaviinin.

Varhaiskristilliseltä kaudelta periytyvä pääsiäispaaston aika kestää neljäkymmentä vuorokautta ja päättyy pääsiäisateriaan. Paastolla pidättäydytään lihasta, munista ja maitotuotteista. Kristinuskossa ajatellaan, että kieltäymys tuo tilaa keskityttyä Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen. On aikaa rukoilla, hiljentyä ja tarkastella omaa elämää.

3. askel

Kevätpaastojen yöt olivat lyhyitä. Heräsin varhain ja virkeänä. Keveyden tunne vei mukanaan. Join ylen määrin vettä sekä minttu- ja koivunlehtiteetä. Kutistuin. Leikittelin ajatuksella lopettaa syöminen tyystin.

Myös muslimien Ramadan-paasto sijoittuu tänä vuonna kevääseen. Se alkaa 15. toukokuuta ja kestää kuukauden. Pohjolan pitkät päivät koettelevat paastoajia, sillä he saavat juoda ja syödä vain auringonlaskusta sen nousuun.

Islamissa paasto on yksi uskon viidestä pylväästä. Sen aikana tulee pidättäytyä ruoan ja juoman lisäksi myös seksuaalisesta kanssakäymisestä, tupakoinnista, valehtelusta, riitelystä ja muista huonoista teoista sekä auttaa huono-osaisia.

4. askel

Tuli kutsuja juhliin. Ei tehnyt mieli istuutua hälyyn ja savuun vaan kävellä ja pohtia niitä näitä. Hajuaisti herkistyi herkistymistään. Mieleen tunki entistä vahvempia makujen aistimuksia – ruisleipä, vadelmat, banaani.

Yhtenä keväänä eräs tuttava oli samaan aikaan riisipaastolla. Toinen kokeili, kuinka selviää pelkillä kasviksilla.

Hindulaiset paastokäytännöt vaihtelevat eri puolilla Intiaa alueen jumalien mukaan. Monissa osissa maata paastotaan sekä tiettynä viikonpäivänä että juhlapyhien aikaan, ja suurin osa hinduista on kasvissyöjiä kautta vuoden. Onhan elämän kunnioittaminen hinduismin keskeinen periaate.

5. askel

Olo muuttui päivä päivältä paremmaksi. Päätin jatkaa ainakin kymmenen päivää.

Kaikki paastoni olivat omatoimipaastoja, tosin kerran ostin paastopaketin, johon kuului yrttiteetä ja vihannesmehuja. Mutta terveydellisiä paastoja voi tehdä myös täysin ohjatusti, vaikkapa kevätkarnevaalien Etelä-Saksassa.

Kasvisliemen ja yrttiteen hinta pyörii pilvissä Bodensee-järven rannalla sijaitsevalla ylellisen askeettisella Buchinger-Wilhelmin paastoklinikalla. Kahdenkymmenenkahdeksan vuorokauden Classic Royal -paastopaketti maksaa 6 832 eurosta ylöspäin. Pakettiin kuuluu majoitus tervehenkisyyttä huokuvan keskuksen vaatimattomassa huoneessa, viikoittaiset lääkärin tapaamiset, muutamia hoitoja, yrttiteet ja vihannesmehut sekä neljän paastonlopettajaispäivän kevyet ateriat.

6.askel

Paastoajan unissa vaeltelin laajoja alueita. Keksin uusia kaupunkeja ja mantereita. Näköaisti terästyi. Värit muuttuivat yltäkylläisiksi toisaalla. Toisaalla ne liukenivat pastelleiksi syviin vesiin.

Buddhalaisuus ylistää kohtuutta. Se ei suosi paastoja, mutta etsii hiljentymisiä.

Eräänä keväänä korvasin paaston pääsiäisretriitillä buddhalaisessa keskuksessa lähellä Helsinkiä. Hiljaisuus alkoi jo saapumisiltaa seuraavana aamuna ja kesti kolme päivää. Ensimmäisessä retriitissäni ajatus vaikenemisesta pelotti: miten selvitä ventovieraiden läheisyydestä sanomatta mitään? Kuinka pyytää maitoa kahviin aamiaispöydässä? Miten tulla toimeen oman itsensä kanssa; joutuisinko kohtaaman tympeän tyhjyyden?

Retriitin hiljaisuus yllätti. Se oli iso, tiheä ja auki moneen suuntaan. Sanoitta viestiminen tuntui luontevalta, samoin suhde omaan itseen.

7. askel

Valmistuin yliopistosta. Alkoivat monenlaiset työt. Matkojen määrä kasvoi. Kiireet kumuloituivat. Kevätpaastot jäivät.

Kirjoitan tätä juttua vasemmalla kädellä. Oikea ranne on pois pelistä jännetuppitulehduksen takia. Eräänlaista paastoa sekin, oman haavoittuvuuden ja vanhenemisen myöntämistä, nuoren ihmisen kaikkivoipaisuuden illuusiosta luopumista. Kirjoittaessani alan kaivata opiskeluaikojen kevätpaastoja ja päätän paastota jälleen. Vähän kesemmällä sitten. Ennen sitä nostan punaviinimaljoja ja syön pääsiäislampaan kasvisversiota ystävien kanssa.

LOPPU

Palstalla käsitellään terveyteen, sairauteen, ruokaan ja hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä eri puolilla maailmaa.

Lue seuraavaksi