Suomalaiset arvostavat Sydänmerkkiä – Sydänmerkki nousi 9. uudessa bränditutkimuksessa
Sydänmerkki jatkoi nousuaan Taloustutkimuksen teettämässä Brändien arvostus 2024 –tutkimuksessa, jossa kysyttiin suomalaisilta, mitä brändejä he arvostavat. Sydänmerkki valittiin tutkimuksessa 9. arvostetuimmaksi brändiksi Suomessa. Tutkimuksen mukaan Sydänmerkkiä arvostivat erityisesti nuoremmat ikäpolvet, eli 1997–2012- ja 1980–1996-syntyneet.
Sydänmerkki jatkoi nousuaan Taloustutkimuksen teettämässä Brändien arvostus 2024 –tutkimuksessa, jossa kysyttiin suomalaisilta, mitä brändejä he arvostavat. Sydänmerkki valittiin tutkimuksessa 9. arvostetuimmaksi brändiksi Suomessa.
Taloustutkimus julkisti elokuun lopussa Brändien arvostus 2024 -tutkimuksen tulokset, jossa Sydänmerkki teki hyvän nousun arvostetuimpien brändien top 10 -joukkoon, sijalle 9. Vielä vuonna 2023 sijoitus oli 17. Tutkimuksen mukaan Sydänmerkkiä arvostivat erityisesti nuoremmat ikäpolvet, eli 1997–2012- ja 1980–1996-syntyneet.
Myös muut kotimaiset tuotteen laadusta kertovat merkit menestyivät tutkimuksessa. Tuloksen perusteella suomalaiset arvostavat erityisesti turvallisuutta ja vastuullisuutta laajassa tuote- ja merkkiviidakossa. Tuotteen laadusta kertovien merkkien avulla kuluttaja voi luottaa, että luotettava taho on varmistanut laadun jo ennen ostopäätöstä, joka helpottaa valitsemisessa. Esimerkiksi Sydänmerkin kohdalla kuluttaja voi luottaa kaupassa tai ravintolassa tekevänsä terveyden kannalta paremman valinnan tuoteryhmästään valitsemalla Sydänmerkki-tuotteen tai -aterian, ilman että joutuu perehtymään ravintosisältötietoihin.
– Tämä on hieno ja arvokas tulos Sydänmerkille. Se kertoo vahvasta ja pitkäjänteistä työstä. Vuosien aikana elintarviketeollisuus, kauppa ja ravintolat ovat lähteneet käyttämään laajasti Sydänmerkkiä. Sydänmerkin tehtävänä on helpottaa arjen valintoja, ja Sydänmerkki on ainoa symboli Suomessa, joka kertoo tuotteen ravitsemuksellisesta laadusta. On hienoa huomata, että Sydänmerkki on lunastanut paikkansa suomalaisten sydämissä, kertoo Sydänliiton viestintäjohtaja Eeva Hietalahti.
Sydänmerkki on Suomen Diabetesliitto ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n tavaramerkki. Sydänmerkkiä hallinnoidaan Sydänliitossa.
Brändien arvostus 2024 –tutkimuksessa lukuina Sydänmerkin osalta:
- Sydänmerkin sijoitus Brändien arvostus 2024 -tutkimuksen arvostetuimmat brändit osiossa oli 9.
- Top 10 -joukkoon Sydänmerkki nousi myös nuorempien sukupolvien otannassa 1997–2012- (9.) ja 1980–1996-syntyneet (10.).
- Tutkimuksen asiakastyytyväisyysarvostuksessa Sydänmerkki oli 14.
- Tutkimuksen uudessa houkuttelevimmat brändit osiossa Sydänmerkki oli 6.
- Brändien arvostus 2024 -tutkimuksessa oli mukana 683 eri brändiä. Tutkimukseen vastasi valtakunnallisesti yli 6000 15–79-vuotiasta suomalaista.
- Vuoden 2024 arvostetuimmat brändit ovat: 1. Abloy, 2. Joutsenmerkki, 3. Hyvää Suomesta (Joutsenlippu), 4. S-Etukortti, 5. Avainlippu, 6. Yle Areena, 7. Valio, 8. Fiskars, 9. Sydänmerkki, 10. Yle
Lähteet:
Brändien arvostus 2024 -tutkimus, Taloustutkimus: https://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutisia/arvostetuimmat-brandit-suomessa-2024.htm
Brand Talk 2024, Alma Media: https://www.almamedia.fi/blog/…
Lue lisää Sydänmerkistä täältä: https://www.sydanmerkki.fi/