Hyppää sisältöön

Luontoliikunta tarjoaa hyvinvointia

Luonto on matalan kynnyksen liikuntapaikka kaikille. Luontoliikunta tarjoaa irtiottoa hektisestä ja toisinaan hyvinkin stressaavasta arjesta. Säännöllisellä luontoliikunnalla on lisäksi mittavia hyvinvointivaikutuksia.

Elina Virkki, sairaanhoitajaopiskelija Turun AMK, LitM
Julkaistu 9.2.2021

Nykypäivän elintavat ja -ympäristöt sisältävät paljon kuormittavia tekijöitä, jotka nostavat kehon valmiustilaa. Olemme ns. suorittajia ja meiltä vaaditaan jatkuvaa henkistä ponnistelua ja tarkkaavaisuutta. Terveydelle haitalliseksi tämä muuttuu, kun suorittamisen jälkeen ei jää riittävästi aikaa lepoon ja voimavarojen palautumiseen.

Luontoliikunta tarjoaa vastalääkettä jatkuvalle suorittamiselle. Luonnossa liikkuessa keho ja mieli palautuvat arjen kuormituksesta, kehon valmiustila laskee. Luontoon liittyviä terveysvaikutuksia on alettu ymmärtää paremmin, kun luonnonläheisyys on voimakkaasti vähentynyt sekä asumisen että teknistyneen työn ympäristöissä. Me tarvitsemme luontoa ja luonnossa sijaitsevia mielipaikkojamme – rantoja, järviä, meriä, metsiä, puistoja, kallioita. Tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen lisää ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Myönteiset vaikutukset näkyvät fyysisessä, psyykkisessä ja sosiaalisessa hyvinvoinnissa. Luontoympäristöt toimivat myös sairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa. On tutkittu, että pelkästään luontonäkymä on vähentänyt sairaalapotilaiden kivun kokemista, parantanut mielialaa ja lyhentänyt hoitojakson pituutta. Suomessa onkin viime vuosina otettu käyttöön erilaisia luontolähtöisiä hyvinvointia ja terveyttä tukevia menetelmiä (kuten Green Care, voimapolku, metsäkylpy, terveysmetsä) sekä hankkeita (kuten Luontoliikuntaa sydämeen ja mieleen -hanke ja Metsähallituksen Hyvinvoiva luonto, hyvinvoiva ihminen -ohjelma).

Aistit tehostavat hyvinvointivaikutuksia

Liikunnan suotuisten terveysvaikutusten lisäksi luonto liikuntaympäristönä tehostaa hyvinvointivaikutuksia aistielämysten kautta. Luonnon äänet, kuten puun lehtien kahina, puron solina ja toisaalta myös luonnon hiljaisuus, vaikuttavat rauhoittavasti alentaen kokemaamme stressiä ja verenpainetta sekä auttaen rentoutumaan. Miellyttävät ja rauhoittavat tuoksut vaikuttavat tunteisiin ja rentoutumiseen. Maiseman vihreän ja sinisen sävyt rauhoittavat, alentavat verenpainetta ja laskevat stressitasoa. Kirkkaat värit taas kiinnittävät huomion kohteeseen ja ihminen lumoutuu ajan ja paikan tajun kadotessa.

Luonto terävöittää aisteja, palauttaa tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä sekä lisää levollisuutta ja helpottaa arjesta irtautumista. Luonnossa kävelyn onkin osoitettu vähentävän stressiä ja ahdistuneisuutta enemmän kuin kävelyn kaupunkiympäristössä. Epätasaisessa maastossa kuten metsäpoluilla kävellessä tasapaino kehittyy ja nivelet kuormittuvat monipuolisesti, silti liikunta koetaan kevyempänä kuin tasaisella tiellä. Vain jo 5 minuuttia kestävällä luontoliikunnalla on eheyttäviä vaikutuksia itsetuntoon ja mielialaan, 15–20 minuuttia lisää elinvoimaisuutta ja verenpaine laskee. On tutkittu, että viikoittaisilla vähintään 30 minuuttia kestävällä luontoliikunnalla pystyttäisiin vähentämään masennusten ja korkean verenpaineen esiintyvyyksiä. Terveysvaikutusten kokeminen ja mielen hyvinvoinnin vahvistuminen ovat sitä voimakkaammat, mitä enemmän keskittyy aisteillaan ympäröivään luontoon ja mitä pidempään luonnossa viettää aikaa.

Luonto – kaikille avoin liikuntapaikka

Vuosi 2020 oli hyvin erikoinen, mikä osaltaan rajoitti sisäliikunnan harrastamista ja rajoittaa sitä edelleen tänä vuonna. Nyt jos koskaan on oiva hetki ulkoilulle ja luonnosta nauttimiselle. Luonto on monipuolinen ja matalan kynnyksen paikka.  Jokaisella on sinne pääsy ja liikuntamuotoja löytyy laidasta laitaan (vinkkejä luontoon.fi). Sydänyhdistysten kautta saa vinkkejä aktiviteeteista ja pääsee mukaan kokeilemaan uusia liikuntamuotoja yhdessä muiden kanssa. Tärkeintä on lähteä liikkumaan ja nauttia siitä, teet sen sitten yksin, kaksin tai ryhmässä.

Innostu ulkoilusta – hyödynnä seuraavia vinkkejä

  • Tee itsellesi viikkosuunnitelma. Aloita esimerkiksi kävelemällä luonnossa 1-2 kertaa viikossa noin 20 minuuttia. Lisää kävelyn kestoa ja luontokäyntejä vähitellen. Kiinnitä huomiota kävelyn tekniikkaan, jonka avulla saa tehostettua kävelyn vaikutuksia: lihasvoimaa, tasapainoa, koordinaatiota.
  • Monipuolista kävelylenkkejä esimerkiksi metsäjumpan tai metsävenyttelyjen avulla.
  • Lisää vinkkejä viikkosuunnitelman koostamiseen ja itseä kiinnostavien luontoliikuntavaihtoehtojen löytämiseen saa Sydänliiton luontoliikuntapassista sekä Metsähallituksen luontoon.fi sivustolta.
  • Kuvaa joka kuukausi luontokuva samasta paikasta ja seuraa vuodenajan vaikutusta.
  • Käy lähialueesi luontokohteissa ja valitse sinulle mieluisin paikka.
  • Etsi kiinnostava luontokohde kauempaa, johon menet joko yksin tai ystävän kanssa.
  • Kehitä itsellesi omat Hyvinvointia luonnosta rastit.
  • Etsi lähistöltäsi portaat ja lähde testaamaan lihasvoimaa, -liikkuvuutta ja -tasapainoa kehittävää porrasjumppaa.
  • Kirjaa luontoliikuntahetkesi luontoliikuntapäiväkirjaan.
  • Haasta itsesi kokeilemaan uusia luontoliikuntalajeja. Osallistu yhdistystoimintaan.

 

Artikkeli kirjoitettu yhteistyössä Luontoliikuntaa sydämeen ja mieleen -hankkeen kanssa.

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset