Hyppää sisältöön

Stressi ja alkoholi heikentävät muistia

Muistia kuormittavia tekijöitä on monia, tietää aivotutkija Minna Huotilainen. Stressi ja alkoholi ovat niistä yhdet.

Tiina Eloranta, toimittaja
Julkaistu 26.1.2022
Minna Huotilainen on aivotutkija ja Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori. Huotilaisen kanssa kirjaa on kirjoittanut Leeni Peltonen, joka on kokenut toimittaja ja tietokirjailija. Kuva Jonne Räsänen

Muistin toimintaa kuormittaa esimerkiksi väsymys, uupumus, stressi, jännitys, kivut, lääkitykset, uniongelmat, masennus ja puutokset aistien toiminnassa, kertoo Minna Huotilainen kirjassa Uuden ajan muistikirja (Otava 2020).

Muistiin alkoholi vaikuttaa kaiken ikäisenä. Mutta iän karttuessa alkoholi vaikuttaa enemmän kuin nuorena, sillä vuosien myötä elimistön rasva- ja nestepitoisuuden suhde muuttuu. Kun nestepitoisuus vähenee, alkoholista tulee helpommin humalaan. Myös alkoholin palamisnopeus hidastuu.

Stressi heikentää unta. Kaikki uneen vaikuttava taas vaikuttaa muistiin. Kun ihminen stressaa, muisti ei tunnu toimivan kuten ennen. Tarkkaivaisuuden säätely voi tuntua vaikealta.

Minna Huotilainen nostaa esille avokonttorissa työskentelyn, joka voi jonkun mielestä tuntua mahdottomalta ja se lisää stressiä. Stressi taas tarttuu helposti ihmisestä toiseen. Kun yksi stressaa, se tarttuu muihinkin. Mutta stressillä voi olla myös myönteisiä vaikutuksia, kun vireystila kasvaa.

Tehtävissä, joissa vaaditaan priorisointia, itseohjautuvuutta, innostumista, syventymistä, ongelmanratkaisua, uusien asioiden oppimista, innovaatioita ja laajojen asiakokonaisuuksien ymmärtämistä, stressillä on työn tulosta voimakkaasti heikentävä vaikutus, Huotilainen toteaa.

Yleinen terveydentila ja mieliala vaikuttaa myös ajatteluun ja muistamiseen: myönteinen mieli rentouttaa, laajentaa havaintokykyä ja näin myös helpottaa muistamista.

 

Lue myös:

Mielen hyvinvointia mindfulness-harjoittelusta

Meillä on tapana ajatella ja reagoida samalla tavalla kuin ennen. Aivoihin muodostuu vuosien varrella vahvoja ajatusketjuja, joista osa palvelee hyvinvointiamme ja osa ei palvele. Mindfulness-harjoitusten avulla mielen hyvinvointia ja hyviä ajatusketjuja voi vahvistaa.

Lukupiiri lisää sosiaalisia suhteita ja avartaa lukukokemusta

Kirjastot järjestävät lukupiirejä, joihin kaikki halukkaat ovat tervetulleita. Liisa Uimonen kertoo, minkälaisen lukupiirin hän perusti ja mitä lukupiiriläiset siinä arvostavat.

 

Sydänmerkin herkulliset ruokaohjeet löydät täältä.

Lue seuraavaksi