Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Karvaat kasvikset

Porkkana, kurkku ja tomaatti. Siinäpä olikin kokonaisuudessaan lapsuuteni kasvisvalikoima perunan lisäksi. Muut vihannekset eivät pahemmin maistuneet.

10.9.2018
·
Tuija Pusa
·
Kuva: Elina Himanen

Etikkapunajuurten happamuus kirveli kielellä. Puutarhasta kerätty lehtisalaatti kylpi karvaudessaan ja sai irvistämään. Monille lapsille tyypillinen neofobia eli epäilys uusia makuja kohtaan oli myös hyvin tuttua.

Olen oppinut, että ihmiset aistivat maut eri tavoin. Meitä karvasta makua luonnostaan vieroksuvia on noin neljännes väestöstä. Nirsoiluako? Ei, vaan herkät makunystyrät! Jos siis olut, punaviini, musta kahvi ja tumma suklaa eivät kuulu herkkuvalikoimaan, syynä voi olla peritty ominaisuus. Toisaalta jos olut maistuu, mutta vihannekset vielä eivät, kyse lienee enemmänkin tottumisesta. Molemmissa tapauksissa rohkeus, toisto ja sinnikkyys palkitaan.

Onneksi meille herkkäsuisillekin löytyy helpotusta ongelmaan. Karvaan kaveriksi sopivat makea ja suolainen, kohtuudella tietenkin. Salaattiin voi sekoittaa makeita ainesosia, kuten viinirypäleitä tai päärynää, taittamaan voimakkaita makuja. Maukas salaatinkastike pehmentää myös vihreiden vihannesten ylenpalttista karvautta. Erilaiset kuorrutukset ja kastikkeet loiventavat kasvisten aromeja supermaistajille suotuisiksi.

Eikä karvaudessa vielä kaikki: itseäni paprika närästää, pavut turvottavat ja metsäsienet aiheuttavat pahoinvointia. Ei ole siis asiantuntijankaan helppo lisätä kasvisten syöntiä. Koska haluaisin kuitenkin löytää sopivia vaihtoehtoja rajoitteista huolimatta, soisin monia yhä vaivaavan ”en syö pupunruokaa” -asenteen vihdoin häviävän. Onko tämän taustalla oikeasti turha pelko leimautumisesta ja vierastus uusia makuja kohtaan? Onneksi jo bändien takahuoneisiinkin tilataan kasvisruokia. Nuorissa on tulevaisuus!

Kasvisvalikoimani on lapsuusajoista onneksi laajentunut. Kaaliraasteet tulivat tutuiksi koulussa ja kotitaloustunnilla maisteltiin uutuuksia yhdessä. Opiskelujen myötä kasvisten merkitys hyvinvoinnille valkeni, mutta kasvissyönti tuntui silloin kaukaiselta ideologialta. Nykyään uteliaisuus kasvisruokia kohtaan on herännyt laajentuneen valikoimankin ansiosta. Uusien reseptien kokeilu tuo vaihtelua viikonloppuihin ja ravintoloista sekä kaupan hyllyiltä löytyy runsaasti valmiita kasvisruokia, Sydänmerkillä tietenkin. Kokeiluissa edesauttaa maapallon pelastamisesta kiinnostunut opiskelijatytär. Kasvisruoan suosiminenhan paitsi edistää terveyttä myös tukee kestävää kehitystä.

Ja jos joskus puoli kiloa ei meinaa tulla täyteen tai luovuus ja sinnikkyys pitävät välipäivää, aina voi turvautua tuttuun kolmikkoon; porkkanaan, kurkkuun ja tomaattiin.

Tuija Pusa

Tuija Pusa
Ravitsemusasiantuntija
tuija.pusa@sydanliitto.fi
+358405358308

Lue seuraavaksi

R
Ruoka ja hyvinvointi, Terveellinen syöminen
Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli
R
Terveellinen syöminen
Lue artikkeli