Siirry sisältöön

Ekologinen ja terveellinen syöminen kulkevat käsikädessä

Kasvisvoittoinen ruokavalio sopii kumpaankin tavoitteeseen, niin ekologiseen kuin terveelliseen syömiseen. Näillä pienillä vinkeillä voit aloittaa, jos jatkuva tietotulva sekoittaa ajatukset.

Kati Kuisma
Julkaistu 19.8.2020
Kuva; GettyImages

Ekologinen syöminen kannattaa. Kokeile vaikka näitä:

  1. Lisää kasvisten määrää ruoka valiossa ja suosi kasvisruokia useammin.
    Suosi satokauden kasviksia ja hedelmiä, näin saat luontaista vaihtelua ruokiin. Valitse useammin perunaa riisin sijaan tai kokeile lisätä kasvisruokapäivä viikkoon.
  2. Kiinnitä huomiota hävikkiin. Ruokahävikin lisäksi usein kahvia tai teetä menee hukkaan isoja määriä. Keitä vain tarvitsemasi määrä – näin kahvikin on aina tuoretta.
  3. Suosi kalavalinnoissa suomalaista järvikalaa. Helppoa on kokeilla valmiita tuotteita esimerkiksi lahnasta ja särjestä – pakastepihvejä tai säilyketuotteita.
  4. Kokeile maitopohjaisten tuotteiden tilalle välillä vastaavaa kasvipohjaista. Helppo aloitus on testata vaikkapa kaurakermaa ruuanvalmistuksessa.
  5. Suhtaudu lihaan luksuksena. Osta harvemmin ja kokeile lihan sijaan uusia kasviproteiinivalmisteita kuten nyhtökauraa tai härkistä. Anna pavuille sekä linsseille mahdollisuus ruuanvalmistuksessa.

 

Mari Olli antaa vinkkejä palkokasvien käyttöön:

“Toisin kuin luullaan, palkokasvien käsittely ei ole vaikeaa – siihen täytyy vain varata hiukan aikaa. Herneet ja valmiiksi käsitellyt pakasteet ja säilykkeet ovat kiireisen kokin valinta.”
Lue lisää: Vinkkejä palkokasvien käsittelyyn ja nopeaan käyttöön

 

“Kasvikset keventävät, mehevöittävät, maustavat ja värittävät ruokia. Ne sopivat ruokaan kuin ruokaan, leivonnaisiin – ja ovat herkullisia sellaisenaan”, vakuuttavat Tuija Pusa ja Mari Olli. Lue lisää: Vinkkejä kasvisten lisäämiseen

 

Lue myös THL > Ravitsemus ja terveys

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset