Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Liikunnasta elintapa

Säännöllinen liikunta on tärkeää jokaiselle. Olennaista on löytää itselle mieluisat hetket ja tavat liikkumiseen.

Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija
Julkaistu 31.8.2018
Kuva: Johannes Romppanen

Tärkeää on liikkua päivittäin. Jos kunto on päässyt heikentymään tai liikunta on vähäistä, niin liikunta kannattaa aloittaa maltillisesti ja edetä pienin askelin vähitellen liikuntaa lisäten. Päivittäisen liikunnan voi koota useasta lyhyestä 10–15 minuutin liikuntajaksosta. Kunnon kohentuessa ensin kannatta lisätä liikunnan kestoa 30–60 minuuttiin kerrallaan ja sitten vasta tehoa. Sopiva teho vastaa reipasta kävelyä, ja hengästyminen on vain hyväksi.

Päivittäinen liikunta voi koostua arkisesta liikkumisesta, kuten esimerkiksi työmatkapyöräilystä, puutarhatöistä ja hieman rasittavasta, vähän hengästyttävästä kestävyysliikunnasta. Jos kunto on hyvä, voi liikkua jopa rasittavalla tasolla. Liikuntamuodoksi sopivat esimerkiksi kävely, golf, kuntopyöräily, hiihto, uinti, sauvakävely, hölkkä, tanssi, soutu ja erilaiset pallopelit. Kannattaa suosia liikuntamuotoja, joista itse pitää, sillä siten tulee liikuttua säännöllisesti. Kohentunut kestävyyskunto keventää arkea, ja liikkuminen tuntuu helpommalta.

Myös lihasvoimasta tulee huolehtia. Jotta lihasvoima vahvistuu, sitä tulee harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Kotona ja kuntosalilla voi vahvistaa lihaksia monipuolisesti.  Hyvä lihasvoima helpottaa monista arjen askareista selviytymistä.

On hyvä antaa itselle aikaa säännölliseen liikuntaan ja miettiä, miten liikunta voisi olla osa omaa arkea. Pysähdy miettimään omia tottumuksia.  Liikkumiseen löytyy monenlaisia vaihtoehtoja. Tavoitteena on, että löytää itselle sopivat ajankohdat ja mieluisat tavat liikkua. Liikunnan tuomat mukavat kokemukset auttavat liikkumaan säännöllisesti.  Oman paikkakunnan tai työpaikan liikuntatarjontaan kannattaa tutustua.

Liiku kehoa kuunnellen

Omat rasituksen aiheuttamat tuntemukset ovat tärkeitä sopivan liikunnan tehon arvioinnissa. Hyvä mittari on puheen sujuminen. Liikkuessa saa hengästyä ja pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Liikunta on teholtaan sopivaa, kun se ei uuvuta ja jälkeenpäin olo on virkistynyt. Omaa kehoa kuunnellen oppii liikkumaan turvallisesti ja samalla tehokkaasti. Normaalista poikkeava väsymys saattaa olla merkki liian suuresta rasituksesta. Liikunnasta palautuminen kestää yleensä yhtä kauan kuin itse liikunta.

Lue seuraavaksi