Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Liikunta ja sydämensiirto

Sydämen siirron saaneelle liikunta on elintärkeää.

Annukka Alapappila
Julkaistu 30.8.2018
Kuva: Jarno Hämäläinen

Terveen sydämen ansiosta mahdollisuudet parantaa kuntoa ovat hyvät.  Innokkaimmat liikkujat voivat osallistua jopa elinsiirtopotilaiden kansainvälisiin kisoihin.

Liikunta helpottaa ja nopeuttaa paluuta normaaliin päivittäisiin toimintoihin ja työelämään. Se ehkäisee osaltaan hyljintää estävän lääkehoidon haittavaikutuksia. Liikunnan myönteiset vaikutukset iän mukanaan tuomiin sairauksiin ja rajoitteisiin ovat myös oleellisia. Liikunta vaikuttaa verenkiertoelimistön toimintaan ja aineenvaihduntaan samoin kuin terveillä.

Liikunnan erityisen tärkeät vaikutukset sydämensiirron saaneelle

Laskee lepoverenpainetta
Lisää lihasvoimaa ja -kestävyyttä
Parantaa suorituskykyä
Ehkäisee tai helpottaa hermostoon liittyviä oireita
Ylläpitää luuntiheyttä, ehkäisee osteoporoosia
Parantaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa
Tukee painonhallintaa
Ehkäisee tulehduksia
Ehkäisee ateroskleroosia ja
Parantaa elämänlaatua.

Liikunta kotona

Jos liikunta on ollut ennen sydänsiirtoa hyvin vähäistä, saattavat arkeen liittyvät päivittäiset toiminnot ja itsensä hoitaminen olla riittävää aktiivisuutta aluksi sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Kävelylenkit kannattaa aloittaa välittömästi kotiutumisen jälkeen, kävelylenkkien kesto määräytyy yksilöllisesti fyysisen kunnon mukaan. Kävelylenkkejä tulee pidentää ja lenkkien tehoa lisätä asteittain esimerkiksi mäkisessä maastossa. Kävelyn jälkeen tulee olla hyvä olo.
Kävelysauvojen käyttö lisää liikunnan tehoa. Kävelysauvoja voi käyttää kotiutumisen jälkeen aluksi tasapainon tukena, kun liikkuu ulkona etenkin talviliukkailla. Kahden kuukauden kuluttua leikkauksesta sydämensiirtopotilaat voivat aloittaa tehokkaan sauvakävelyn, mikäli rintalasta on luutunut hyvin.

Vaihtelevatempoinen (intervalliharjoittelu)  liikunta soveltuu usein tasavauhtista harjoittelua paremmin kestävyyskuntoa. Kestävyysharjoittelua voi monipuolistaa tavallisesti kolmen kuukauden kuluttua siirrosta, kun leikkaushaavat ovat parantuneet, rintalasta on luutunut ja lääkitys vakiintunut. Kestävyyskuntoa parantavia lajeja ovat muun muassa hiihto, uinti, pyöräily, soutu ja luistelu sekä kestovoimaa kehittävä kuntosaliharjoittelu.

Lihasvoimaa ja –massaa menetetään usein ennen sydänsiirtoa sydämen vaikean vajaatoiminnan seurauksena. Onkin tärkeää ottaa lihasvoimaa kehittävä harjoittelu säännölliseksi osaksi sydänsiirron jälkeistä liikuntaa alusta alkaen. Lihasvoimaharjoittelu lisää ja ylläpitää lihasvoimaa ja –massaa, vähentää nivelten kuormitusta ja ylläpitää hyvää ryhtiä. Hyvä lihaskunto ylläpitää myös tasapainoa. Harjoituksen tehoa, toistoja ja nopeutta vaihtelemalla voi kehittää lihasten erilaisia ominaisuuksia: nopeutta sekä perus-, maksimi- ja kestovoimaa. Monipuolinen harjoittelu kehittää myös hermostollisia ominaisuuksia.

Tasapainoa, koordinaatiota ja nivelten liikkuvuutta parantavat ja ylläpitävät harjoitukset ovat olennainen osa kuntoutumista . Hyvää tasapainoharjoittelua on muun muassa käveleminen vaihtelevassa maastossa, tanssi tai kehon hallintaa kehittävä harjoittelu kuntosalilla.

Lue seuraavaksi