Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Tietoinen syöminen rauhoittaa ruokailuhetken

Tietoisuus palauttaa syömisen suhdetta samaan mutkattomuuteen, kuin mitä se on lapsilla. He jaksavat ihmetellä ruokaa monin aistein ja syödä nälkänsä verran.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija Anna Kara, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 3.1.2019
Kuva: Anna Kara

Syöminen, jos mikä, rutinoituu helposti. Tutut ruokatarvikkeet löytävät tiensä ostoskoriin ilman päänvaivaa. Syöminenkin on niin helppoa, että samalla voi lukea päivän lehden tai keskittyä johonkin muuhun mukavaan. Toisinaan autopilotille on paikkansa. Entä mitä on tietoinen syöminen, jossa autopilotti käännetään pois päältä? Ja mihin sitä tarvitaan?

Tietoisessa syömisessä keskitytään syömiseen ja syömistilanteeseen. Tarkoitus on havainnoida, miltä syömisen aikana tuntuu ja mitä tuntemuksia syöminen herättää ilman itsensä tuomitsemista tai arvostelua. Tietoisuus palauttaa syömisen suhdetta samaan mutkattomuuteen, kuin mitä se on lapsilla. He jaksavat ihmetellä ruokaa monin aistein ja syödä nälkänsä verran.

Ruoka lohduttaa

Kasvaminen ja aikuistuminen tuo uusia merkityksiä syömiselle. Ruoka lohduttaa, auttaa suuntaamaan ajatuksia muualle, viihdyttää, palkitsee, turruttaa. Ruoka saa ja sen pitääkin herättää tunteita. Jos taas tunteet ohjaavat syömistä ja syömistilanteita, suhde ruokaan saattaa nostaa syyllisyyden tunteita. Tuntuu, että syöminen ei ole omassa hallinnassa. Tietoisuuden lisääminen eli tietoinen syöminen on yksi keino helpottaa suhdetta ruokaan ja palauttaa syömisen iloa.

Keskeisiä keinoja harjoittaa tietoista syömistä ovat syömisen hidastaminen ja syöminen ilman häiriötekijöitä, kuten televisiota, kirjaa tai sanomalehtiä. Mieti, tekeekö mieli syödä hiljaisuudessa vai onko hiljainen musiikki taustalla parempi. Kata ruoka pöytään tai täytä lautanen haluamallasi tavoin. Istuudu rauhassa pöydän ääreen ilman muita velvoitteita.

Huomaa ruoan tuoksut

Syömisen hidastaminen onnistuu, kun ottaa hetkeksi lyhyen aikalisän ja pysähtyy ennen ruokailun aloittamista. Ruokaan voi tutustua kaikin aistein. Miltä ruoka-annos näyttää? Kauniilta, tavalliselta, joskus ikävältäkin? Huomaa ruoan tuoksut ja pohdi, mitä ajatuksia tuoksut tuovat mieleen. Ruoan erilaiset rakenteet maistuvat ja tuntuvat suussa. Makustele, mitä makuja ruoan seasta erottuu. Pureskele ruokaa kunnolla ja anna sen levitä suussa joka puolelle, kunnes makuja ei enää erota. Keskity syömään ruoka näin toistaen. Jos ajatus lähtee harhailemaan, palauta se eri aistien avulla syömisen tunnusteluun.

Kun ruokaan ja syömiseen keskittyy, sen maulle, näölle, rakenteelle ja tuoksuille nousee uusia merkityksiä. Se auttaa osaltaan sekä arvostamaan syötyä ruokaa, että keskittymään siihen, minkälaista ruokaa ja kuinka paljon haluaa syödä. Kun syöminen on hidasta ja keskittynyttä, kehon tuntemukset, kuten kylläisyyden huomaa paremmin. Siksi tietoinen syöminen on myös hyvä painonhallinnan menetelmä.

Hyvää ruokahalua, kaikilla aisteilla.

Kiinnostuitko? Aiheesta lisää artikkelissa Ruokailuun uusia ulottuvuuksia

Lue seuraavaksi