Siirry sisältöön

Olen ottanut Calcichewta yhden päivässä ainakin 10 vuoden ajan, koska todettiin alkavaa osteopeniaa. Myöhemmin luut olivat mittauksessa normaalilla tasolla. Sain viime kesänä sydäninfarktin pienen liikunnan jälkeen. Ei ollut mitään hengenahdistusta, vain kipua. Pallolaajennus tehtiin, oli täys tukos. Olisiko kalkkilääke ollut syyllisenä kohtauksen syntyyn? Kiinnostaa vielä, että onko se aina varmaa, että on sepelvaltimotauti tällaisessa tapauksessa, nähdäänkö se jotenkin operaation yhteydessä? Toivoisin niin kovasti asiantuntijan vastausta!

14/08/2015

Marjukka

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 16.8.2015
Päivitetty 4.6.2018

Ei mitenkään voi sanoa, että ravintolisänä otettu kalkki olisi ollut kysyjän sydäninfarktin syy. Ehkä kysymyksen taustalla on jompikumpi tai molemmat seuraavista pohdinnoista. Ensinnäkin puhutaan (sepel)valtimoiden kalkkiutumisesta. Kalkin kertyminen joihinkin (ei kaikkiin) suoniahtaumiin on kuitenkin myöhäinen muutos, ei ahtauman kehittymisen alkusyy. Ahtaumien kalkkiutumisen syitä tutkitaan innokkaasti ja ne ovat vielä jonkin verran epäselviä. Ravinnon kalkki niihin tuskin vaikuttaa.

Toiseksi joissakin laajoissa väestötutkimuksissa on todettu, että kalkkilisää käyttävillä on hieman suurentunut sydäninfarktin vaara. Näiden tutkimusten tulkinnassa on aina se ongelma, että ne osoittavat yhteyksiä, eivät välttämättä syy-yhteyksiä. Kalkkilisää käyttävät henkilöt voivat siis poiketa muista ihmisistä jossain suhteessa, jota ei tilastoanalyyseissä ole voitu ottaa huomioon, ja tämä “tekijä X” on syy ja kalkki viaton sivustakatsoja. Ja vaikka kalkkilisä olisikin todellinen riskitekijä, sen vaikutus on varsin pieni. Järkevä suhtautuminen on se, että useimmat ihmiset saavat ravinnosta riittävästi kalkkia, eikä lisiä tarvitse kaikkien varmuuden vuoksi käyttää. Jos kalkkilisälle on kuitenkin perusteltu syy, kuten alkava luustosairaus, sen käyttöä ei tarvitse karttaakaan.

“Sepelvaltimotauti” tarkoittaa juuri sitä, että sepelvaltimoissa on ahtaumia. Tällainen ahtauma, suonen peräti täysin tukkiva, nähtiin kysyjälle tehdyssä varjoainekuvauksessa. Hänellä on siis määritelmän mukaan sepelvaltimotauti.

16/08/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset