Siirry sisältöön

Olen 54-vuotias nainen, en tupakoi, olen normaalipainoinen ja tähän asti muuten terve. Käytän Amdolopin 10 mg verenpaineeseen, käytin rinnalla myös Cardace 10 mg. Sivuoireina voimakkaat lisälyönnit iltaisin, liikunnan alussa voimakas hengenahdistus, lihaskipu vasemmassa kädessä, kova pohjekipu jaloissa, jonka vuoksi kävely piti lopettaa 100 m jälkeen. Kaksi sydänfilmiä on otettu (joulu ja helmikuussa), mitään poikkeavaa ei näkynyt. (Lisäksi minulla on refluxtauti joka aiheuttaa polttelua keskellä rintaa ja kurkunpäässä melkein päivittäin). Lääkäri antoi luvan lopettaa Cardace 10 mg käytön ja seurata verenpainetta kotimittarilla 2-keraa kuukaudessa. Riittääkö tämä Amdolopini 10 mg jatkossa yksistään? Paineet on olleet tällä lääkityksellä RR 160/65, – RR 130/75 ss. 80-65. Tunne vointini hyväksi. Ainasotaan rasituksessa ilmenee ongelmia. Edelleen vasen käsi ja pohkeet oireilevat, samoin hengenahdistus, mutta menee ohi, kun kävelee riittävän hitaasti ja loppulenkki menee jo ilman oireita.
Suvussani on sydän ja verisuonitautia molemmin puolin. Lääkäri oli sitä mieltä että aihetta kohdallani lisätutkimuksiin ei ole. Opettelenko vaan elämään näiden vaivojeni ehdoilla vai pitäisikö kuitenkin tutkia lisää.

17/05/2015

Anneli

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 20.5.2015
Päivitetty 4.6.2018

Rasitushengenahdistus on ensisijaisesti viite kohonneen verenpaineen aiheuttamasta sydämen kuormittumisesta. Sydämen tilaa voi tarkemmin selvittää ultraäänitutkimuksella. Ilman sitäkin rasitusoire on erityisen hyvä syy hoitaa verenpaine huolellisesti. Tavoite on ohjeiden mukaan tehdyssä kotiseurannassa keskimääräinen taso alle 135/85 mmHg. On syytä epäillä, ettei tähän tavoitteeseen ole päästy pelkällä amlodipiinilla. Cardace tai muu vastaavalla tavalla vaikuttava lääke voisi olla tarpeen amlodipiinin rinnalla. Lisälyöntejä tai lihaskipuja lääkkeet eivät aiheuta. Vasemmassa käsivarressa rasituksen yhteydessä tuntuva kipu herättää epäilyn angina pectoris -oireesta (hengenahdistus voi olla osa samaa oirekokonaisuutta). Sen selvittämiseksi tulisi harkita rasituskoetta. Kävellessä pysähtymään pakottava pohjekipu puolestaan voi johtua alaraajavaltimoiden ahtautumisesta. Tätä oiretta kutsutaan katkokävelyksi. Alustavasti asiaa selvittää, kun lääkäri kuuntelee nivustaipeen valtimoista mahdollisia suhinoita ja tunnustelee valtimopulssit jalkateristä.

20/05/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset