Siirry sisältöön

Sairastuminen etuseinämä infarktin 15 jouluna. Minulla ei ole sepelvaltimotautia, kolestroliarvot kunnossa, ei ylipainoa eikä diabetesta. Olen liikkunut koko elämäni ajan. Ruokailen kasvispainotteisesti jo vuosien ajan. Olen toipunut hyvin ja elämäni on liikuntapainotteista. Lääkkeenä on Primaspan 100mgx1 ja Amlodipin Orion 5mg. Lyhyen ajan sisällä olen kahdesti saanut huimauskohtauksen aamulla ylös noustessa. En pysynyt kerrassaan pystyssä. Rr aloin mitata seisten ja istuen. Istuen 122/68 p.67 keskimäärin. Seisten 145/102p.82. Usein mittari ilmoittaa rytmihäiriöitä. En tunne oireita rytmistä. Nyt huolettaa, mistä on kysymys?

02/08/2017

Ihmettelijä

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 4.8.2017
Päivitetty 4.6.2018

Huimaus on varsin yleinen vaiva, ja taustalla voi olla useita eri syitä. Korvaperäinen huimaus ilmenee usein kohtauksena, johon liittyy voimakasta pyörittävää tunnetta ja pahoinvointia. Jos syynä on aivoverenkiertohäiriö, mukana on yleensä muitakin neurologisia oireita kuten päänsärkyä, kaksoiskuvia, halvausoireita jne. Niskalihasten jäykistymisestä aiheutuva huimaus on tyypiltään pitkäkestoista, laivankansimaista epävarmuuden tunnetta.

Verenkierrolliset syyt ovat varsin tavallisia. Yleisin on ns. ortostaattinen hypotensio, joka aiheutuu äkillisestä, nopeasti ohittuvasta verenpaineen laskusta potilaan noustessa nopeasti ylös sängystä tai tuolista. Kysyjän mainitsema kohtauksen ilmaantuminen aamulla, sängyssä vietetyn yön jälkeen viittaisi ortostaattiseen hypotensioon. Sitä tutkitaan mittaamalla verenpainetta makuulla, istuessa, ja pystyyn noustua usean minuutin ajan. Jos verenpaine laskee pystyyn noustua useita kymmeniä yksikköjä, on diagnoosi aika selvä. Kysyjä kertoo mitanneensa seistessä korkeampia verenpaineita, mikä puhuisi ortostatismia vastaan. Mittaustesti kannattaisi kuitenkin suorittaa vielä oikean protokollan mukaan. Tämä onnistuu hyvin terveysasemalla terveydenhoitajan toimesta. Ortostaattinen hypotensio ei ole vaarallista, ja sitä esiintyy nuorillakin, aivan terveillä ihmisillä. Ohjeena on muistaa nousta aamulla viivytellen. Kannattaa istuskella sängyn laidalla tovi ja tasoitella verenpainetta. Lääkityksessä mainittu amlodipiini saattaa pahentaa oiretta. Kertomuksessa kuvaillaan, miten sydäninfarkti tuli ilman ahtauttavaa valtimotautia eli sepelvaltimotautia. Tämä viittaa siihen, että potilaalla on epäilty verisuonen spasmia, minkä vuoksi myös amlodipiini olisi määrätty. Näillä tiedoin en siis suosittele lääkkeen tauottamista.

Koska kyseessä on sydänsairas henkilö ja verenpainemittari on ilmoitellut rytmihäiriömerkkiä, tulisi ilman muuta selvittää myös rytmihäiriön mahdollisuus oireen taustalla. Runsaat kammiolisälyönnit tai eteisvärinä voivat aiheuttaa huimausta. Tämän suhteen suosittelen jatkotutkimuksena EKG:n pitkäaikaisrekisteröintiä eli Holter-tutkimusta.

04/08/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset