Siirry sisältöön

Sydänsarkoidoosia hoidetaan vahvalla kortisonilääkityksellä. Yksi lukuisista haitoista on psykoosi. Miten sitä hoidetaan, jos se on kortisonin sivuvaikutus ja kuinka silloin sydänsarkoidoosia hoidetaan? Kuinka tunnistaa potilas itse psykoosin oireet. Ilmestyykö ne tyypillisesti jossain hoidon vaiheessa, alku, vähennysportaat, lopettaminen?

26/07/2015

Kortisonin haittoja riittää

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 14.8.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kortisonihoidon psyykkisiä ja muita haittavaikutuksia on kuvattu Sydänsarkoidoosi-artikkelissa. Kuten siellä todetaan, vakavat hoitoon liittyvät psyykkiset haitat ovat onneksi harvinaisia, niitä esiintyy alle viidellä prosentilla hoidetuista. Jos oireet ovat vakavia, erityisesti psykoosin tasoisia, jolloin potilaan realiteettien taju on häiriintynyt ja hänellä esiintyy harhoja, kortisonihoito on korvattava vaihtoehtoisilla lääkkeillä.

14/08/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset