Siirry sisältöön

Hei! Olen 53 vee “perusterve” ulospäin, mutta pitkällä sairauslomalla lonkka- ja selkäkipujeni vuoksi. Lonkan repeytymä leikattiin reilu vuosi sitten, mutta kivut jatkuu edelleen. Myös alaselkäkivut ovat kovia, johtuu varmaan kierosta selkärangastani ja nyt koska lonkkkani vuoksi kävelyni ja istumiseni on “huonoa”, niin rasittuu entistäkin enemmän. Olen syönyt jo useita vuosia paljon kipulääkkeitä, Panadol 1g, Triptyl 50 (ensisijaisesti migreenin estoon, myös kipuun), Mobic, Tramal 50 (tarvittaessa). Myös erillaisia hermokipulääkkeitä on kokeiltu.
Seuraavaksi fys.polin ylilääkärin mukaan harkitaan epiduraalistimulaattorin kokeilua, käynti kipupolille ensi kuussa. Lisäksi minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon lääkitykseni on Thyroxin 0,1( puolikas/pv). Minulla on myös “perintönä saatu” silmänpainetauti, johon on tippalääkitys. Käyn silmälääkärillä vuosittain. Minulla on hormonikierukka ja lisänä hormonikorvaushoitona Progynova !mg. Vatsan suojaksi joudun syömään Somac 40. Olen aina ollut huono nukahtamaan, mutta nyt siitä on tullut entistäkin ahdistavampaa. Olen lähes säännöllisesti joutunut ottamaan iltaisin Stilnoc puolikkaan tai 3/4.
Jalkani ovat koko päivän kylmät/viileät, mutta kun ilta koittaa, niissä alkaa kova kuumotus ja tuntuvat levottomilta.
Mutta nyt varsinainen kysymys:
Pitkälleen mennessä minulle tulee rinnan alueelle ahdistava olo, en voi olla selälleen kun tuntuu et ahdistaa ja kylkiasennossa tulee pakahtumsen tunne ja käsissä kiristää ja on voi pitää niitä missään, kun tuntuu että veri ei kierrä ja tuntuu pahalta. kun vihdoin vaivun uneen, usein säpsähdän ja tunnen, etten saa henkeä ja pulssi hakkaa – pelästyn/piristyn ja sitten on todella vaikea nukahtaa uudelleen. Tosinaan tuohon samaan yhteyteen kuuluu, kova palelemisen tunne ja olen “kananlihalla”. Siksi jo hiukan pelkään nukahtamista.
Tällaista on jatkunut jo jonkin aikaa, mutta olen niin huono menemään lääkärille, kun olen joutunut siellä ravaamaan niin paljon lonkkani/selkäni vuoksi.
Äidilläni (nyt 90+) on ollut useiden vuosien ajan sydämmen vajaatoiminta. Isäni kuoli 80-vuotiaana terveiltä jaloilta aivoveritulppaan.
Anteeksi pitkä viestini, mutta haluaisin kovasti tietää, mitä minun tulisi tehdä?

24/01/2016

Rimaka-62

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 25.1.2016
Päivitetty 4.6.2018

Sydämen vajaatoiminnan yhtenä oireena voi olla makuuasennossa tuntuva hengenahdistus. Hengenahdistus helpottaa heti istumaan noustua. Tätä hengenahdistusta kutsutaan nimityksellä ortopnoe. Monet tästä kärsivät nostavat oma-aloitteisesti vuoteen pääpuolta tai lisäävät tyynyjä. Toinen muoto ovat yölliset hengenahdistuskohtaukset (paroksysmaalinen nokturnaalinen dyspnea). Tähänkin auttaa pystyasento, ja monet nousevat, avaavat ikkunan ja “hengittävät happea”, jolloin ahdistus helpottaa, itse asiassa asennon vaihdon vuoksi. Jos yöllinen hengenahdistus johtuu sydämen vajaatoiminnasta, useimmiten on muitakin oireita, kuten rasitushengenahdistus (jos henkilö pystyy rasittamaan itsenään) ja turvotukset.

Asia on helposti selvitettävissä lääkärin perustutkimuksen, EKG:n, keuhkokuvan ja BNP-verikokeen avulla, joten on turha jäädä epätietoisuuteen.

25/01/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset