Siirry sisältöön

Olen 63-vuotias nainen.
Perussairauksinani verenpainetauti, astma, keliakia, osteoporoosi, hyperkolesterolemia ja krooninen migreeni/horton.
Kolesteroliarvot 6,4, HDL 1,68 ja LDL 4,4. johon ei vielä lääkitystä. Kontrolli 1/2017. Lähisuvussa sepelvaltimotautia ja useita infarkteja isällä. Veljellä infarkti 50-vuotiaana. Angina pectoris oireita minulla ollut jo n. 5 vuoden ajan. Kun lähden kävelylle hieman reippaammin lähes aina suunnilleen n. 5min kävelyn jälkeen tulee hengenahdistusta, jonkinasteista kipua rintakehälle, joka säteilee voimakkaasti vasempaan käsivarteen. Joudun pysähtymään ja oireet lakkaavat. Joskus tulevat useamman kerran 3-4 kertaa saman kävelyn aikana, joskus vaan kerran. Migreenilääke Migard tuntuu provosoivan kipuja, mutta tulevat myös ilman lääkitystä. Minulle tehty rasituskoe viimeksi n. 2 vuotta sitten, jossa ei ilmennyt mitään poikkeavaa. Nyt viikko sitten liukastuin ja löin voimakkaasti polveni. Tästä seurasi suht voimakasta pohkeen turpoamista ja myöhemmin myös nilkka turposi ja siihen tuli punaisia läiskiä. Polveen ei missän vaiheessa tullut mustelmaa. Veritulpan poissulkemiseksi jalka ultrattiin ja valtimosuonet ja pienemmätkin olivat avoimet. FIDD 0,5. Katsottiin, että oireet johtuivat kaatumisesta. Nyt 5pv tapahtuneen jälkeen tuli voimakasta kipua oikean rinnan alapuolelle ja lievää hengenahdistusta. Kävin TA-lääkärillä. Sydänfilmi ok. Todettiin, että tämäkin viiveellä tullut kipu johtuu kaatumisesta. Turvotus jalassa hieman parempi, rintakipu ennallaan. Yöllä joudin ottamaan migreeniin triptaanin (Migard). Samaan aikaan kun migreenikipu alkoi hellittämään, alkoi voimakas paineenomainen kipu turvonneessa alaraajassa, joka kesti useamman tunnin niin ettei nukkumista pystynyt edes ajattelemaan. Nyt ihmettelenkin, mistä kipu voisi johtua? Ymmärtääkseni triptaani supistaa verisuonia. Onko tämä selitys samanaikaiselle kivulle pohkeessa. Tämän viikon aikana otin aikaisemminkin Migardin ja silloinkin pohjekipu lisääntyi, mutta ei näin voimakkaasti. Hieman olen hukassa näiden vaivojeni kanssa.

19/11/2016

Epämääräinen oireilu

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 20.11.2016
Päivitetty 4.6.2018

Yhdistelmä pohjekipu, jalan turvotus ja rintakipu/hengenahdistus herättävät epäilyn alaraajan laskimotukoksesta (ei valtimo-) ja sen liikkeellelähdöstä johtuvasta keuhkoveritulpasta. Tosin tätä vastaan puhuu vahvasti se, että vastikään tehdyt ultraääni- ja FiDD-tutkimukset ovat olleet normaalit. Näiden tutkimusten uusimista tulisi kuitenkin harkita. Triptaanilääkkeen vaikutus näihin oireisiin jää puhtaan arvailun asteelle.

Rintakipu on saattanut olla sydänperäinenkin. Sepelvaltimotaudin vahva sukutausta ja kuvauksen perusteella varsin tyypillinen angina pectoris -rasitusrintakipuoire herättävät epäilyn sepelvaltimotaudista kysyjälläkin. Normaaliksi tulkittu rasituskoe ei sulje tätä mahdollisuutta pois. Asia tulisi pitkäaikaisia oireita ajatellen tutkia perfuusiokartoituksella tai sepelvaltimoiden TT-tutkimuksella, miksei jopa suoraan varjoainekuvauksella.

Sepelvaltimotutkimuksiin on painavat syyt muutenkin, mutta migreenilääkityksen tarve korostaa tätä entisestään. Migard-lääkkeen valmisteyhteenvedon mukaan sen vasta-aiheisiin kuuluu “jos potilaalla on ollut iskeemisen sydänsairauden [sepelvaltimotaudin] oireita”, ja sitä “ei saa antaa potilaille, jotka kuuluvat sepelvaltimotaudin (CAD) riskiryhmään… ja joiden sydämen ja verisuoniston tilaa ei ole arvioitu”.

Kolesterolilääkkeen (statiinin) aiheellisuus on mielestäni ilmiselvä jo kysyjän sukutaustan ja kolesteroliarvojen perusteella.

20/11/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset