Siirry sisältöön

Perusterve 63-vuotias nainen asialla. Aloitin kunnon kohottamisen kuntosalilla. Kuntopyöräharjoituksen aikana käsikahvan kautta mitattu sykelukema pomppasi äkisti n.120:stä yhtäkkiä 192:een. Irrotin otteen muutamaksi sekunniksi ja syke oli taas n.110. Olossa ei mitään poikkeavaa. Käytän lääkityksenä Bisoprololia 2.5 mg laskemaan pulssia (ennen 80-90, nyt 55-70) ja erityisesti systolista verenpainetta (ennen suurta vaihtelua 140-160, nyt 120-140) ja vähentämään vas. käden vapinaa. Verenpainemittari ei ole koskaan rekisteröinyt rytmihäiriötä. Nukutuksessa tehtyjä leikkauksia on ollut edeltävine EKG:een vuosi ja kaksi vuotta sitten eikä näistä ole erityistä mainintaa sydämen suhteen ilmoitettu ainakaan itselleni. Olen ns. sydämellä ottavaa huolehtijatyyppiä muutenkin, että pitäisikö tutkituttaa elimellinenkin puoli kun suvussakin on sydänsairauksia?

01/11/2015

Kuntoprojekti

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 2.11.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kuntopyörien sykemittarit eivät välttämättä ole kaikissa olosuhteissa luotettavia. Pitäisin äkillistä sykkeen nousua 192:een minuutissa todennäköisesti mittausvirheenä, jos siihen ei liittynyt mitään tykytyksen tai heikotuksen tuntemusta. Vaikka mittaus olisi ollut luotettavakin, lyhytkestoisille tiheälyöntisyyskohtauksille ei tarvitse tehdä mitään, jos ne eivät aiheuta oireita.

Beetasalpaajia voi käyttää kohonneen verenpaineen alentamiseen, joskaan ne eivät nykyään yleensä ole ensisijaisia lääkkeitä. Leposykettä 80–90/min ei tarvitse mitenkään hoitaa, mutta jos olo on hitaamman pulssin aikana parempi, mikäs siinä. Vapinaan käytetään yleensä ns. epäselektiivisiä beetasalpaajia (esim. propranololi), koska vapinan esto perustuu beeta-2-vaikutukseen (ks. linkitettyä kirjoitusta), joka bisoprololilta ja muilta ns. selektiivisiltä salpaajilta jokseenkin kokonaan puuttuu.

02/11/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset