Siirry sisältöön

Olen 70-vuotias nainen. Verenpainetautiin olen syönyt lääkkeitä yli 20 vuotta. Minulle tulee rytmihäiriöitä, useimmiten nopeaa tykytystä ja lisälyöntejä, sekä rytmin sekaisuutta, johon oli tarvittaessa Propral. Mutta tästä kysyisin:
Iltatoimien jälkeen tuli yhtäkkiä kylmä hiki otsalle ja päässä pyörähti outo tunne. Ei mustennut silmissä, mutta heikko olo oli. Pulssi oli sekaisin ja verenpaine oli 79/48 – pulssi 48 ja mittari näytti rytmihäiriön. Alimmillaan paineet oli 72/43. Pulssilukemat 48-73
Otin kyllä nitrosuihkeen, vaikka sen tiesin alentavan paineita, mutta pulssi kuitenkin kohosi koko ajan ja olo alkoi helpottamaan.
Päänsärkyä oli myös, kestäen seuraavaan aamupäivään.
Tunnin päästä lukemat 116/76 p.68, eli normaalit minulla.
Tyttäreni soitti ambulanssin toteamaan tilannetta, mutta se tuli vasta puolentoista tunnin päästä. Mitään poikkeavaa ei näkynyt ekg:ssä. Kävin lääkärissäkin, mutta hän väitti, ettei minulla voinut olla rytmihäiriö kohtausta pulssilukemien perusteella.
Antoi kuitenkin Emconcor reseptin, joka onkin vähentänyt rytmihäiriö tuntemuksia. Jäi vähän epävarma olo nyt näistä tulkinnoista.

03/03/2015

Ymmällään

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 11.3.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kohtaukselliset rytmihäiriöt voivat olla vaikeita selvittää, sillä ne ovat jo saattaneet mennä ohi, kun EKG päästään ottamaan. Se ei todista, etteikö rytmihäiriötä olisi voinut olla. Kuvatun kohtauksen aikaiset oireet sopisivat sekä nopeaan että hitaaseen rytmihäiriöön. Verenpainemittarin antamiin pulssilukemiin en paljoa perustaisi, ne voivat olla epäluotettavat rytmin ollessa sekaisin. Hidasta rytmihäiriötä vastaan puhuu se, että beetasalpaaja (Emconcor) tuntuu helpottaneen tilannetta – hidasta pulssia se päinvastoin pahentaa. Kokonaisuutena jää epäily, että kysyjällä saattaa olla kohtauksina ilmenevä eteisvärinä. EKG:n pitkäaikaisrekisteröinti (holter) olisi hyvä saada, sillä osa merkittävistäkin rytmihäiriöistä (esimerkiksi eteisvärinäkohtauksista) voi olla oireettomia tai epämääräisesti oireilevia. Tietysti sydämen muuhun tilaan on myös otettava kantaa. Ellei asia muuten selviä, täytyy toivoa, että kohtauksen mahdollisesti uusiutuessa saataisiin ajoissa EKG ja häiriö “rysän päältä” kiinni. Se on siksikin tärkeää, että eteisvärinän kyseessä ollen on aloitettava veren hyytymistä estävä lääkitys aivoverenkiertohäiröiden ehkäisemiseksi. Nitroa en kyllä ensi kerralla vastaavassa tilanteessa kehottaisi ottamaan.

11/03/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset