Siirry sisältöön

Tervehdys, olen 60-vuotias mieshenkilö, olen työelämässä, tehnyt 25v. 3-vuorotyötä. Vaivani alkoi noin puoli vuotta sitten, huomasin että rytmihäiriöt satunnaisesti ilmestyivät. Sain työterveyslääkäriltä propral 10mg, tosin en ole syönny niitä vielä. Rytmihäiriön kanssa olen pärjänny, kun ne eivät kestä kovin pitkään eikä mitenkään säännölliset. Mutta toinen vaiva ilmennyt: tuntuu kuin “pakahtuisi” silmissä sumenee, tajunlähtötunne, kestää muutaman sekunnin, sen jälkeen joko niskaan tai pään sisällä tunne kuin paine helpottais, jonkinlainen ääni tai oisko sykkeen tunne,v aikea määritellä sitä. Kohtaukset tulevat satunnaisesti, istuessa huomannut alkavan, verenpaineet kohdallaan, ikä, kolesrooliarvot pielessä, syön Arginine-Ornithine, sekä kaupasta saatavaa “mies kuntoa” ylläpivää Totalia. Kuinka huolestunnu pitäis olla? Kiitokset vastauksesta.

27/01/2016

Sydänhuoli?

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 28.1.2016

Kuten Rytmihäiriö vai ei -kirjoituksessa todetaan, rytmihäiriöitä epäiltäessä on kiinnitettävä huomiota sekä rytmihäiriön laatuun että sydämen muuhun kuntoon. Hoitava lääkäri on ilmeisesti pitänyt rytmihäiriöitä terveen sydämen lisälyönteinä ja määrännyt oireenmukaista lääkitystä tarvittaessa. Nyt kun on ilmennyt uusia oireita, on aika tarkistaa, onko aiempi arvio edelleen voimassa. Rytmihäiriöitä on pidettävä vakavina (kunnes mahdollisesti tutkimuksissa toisin osoitetaan), jos niihin liittyy tajuttomuutta tai alkavaa tajunnan tason hämärtymistä. Kysymys kuuluukin, ovatko rytmi- ja tajunnan häiriöt yhteydessä toisiinsa vai kaksi erillistä oiretta. Saatetaan tarvita perusteellisempia tutkimuksia, kuten rytmihäiriöiden luonnehtimista EKG:n pitkäaikaisrekisteröinnillä (holter) ja sydämen ultraäänitutkimusta.

28/01/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset