Siirry sisältöön

Olen sairastanut verenpainetautia yli 20 vuotta, johon on lääkityksenä nyt Exforge hct. Yleensä paineet ovat normaalit, mutta nyt on tullut uutena oireena kummia paineenlaskuja, esimerkiksi pienessäkin rasituksessa 98/61 pulssi 86 Yöllä heräsin huonon olon tunteeseen ja rytmihäiriöön. Mittasin verenpaineen, joka oli 107/63 pulssi 101. Minulla on sydämen nopealyöntisyyteen Propral, jota otan vain tarvittaessa, koska verenpaineeni on muuten hallinnassa. Aikaisemmin otetuissa ekg:ssä ei ole näkynyt mitään poikkeavaa.
Sain myös kaksi vuotta sitten lentokoneessa tia-kohtauksen. Väsyn muutenkin helposti. Olisiko syytä tutkia asiaa paremmin?

Epätietoinen

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Pitkään kestänyt verenpainetauti vaatii yleensä yhdistelmälääkitystä, niinpä kysyjälläkin on ATR:n salpaajan, kalsiuminestäjän ja nesteenpoistolääkkeen yhdistelmävalmiste. Verenpaine vaihtelee hetkestä ja tilanteesta voiseen, eikä yksittäiseen matalaan (varsinkaan oireettomaan) mittausarvoon pidä takertua liikaa, vaan katsoa kokonaisuutta.
Rytmihäiriötuntemukset ja mahdollinen aivoverenkiertohäiriökohtaus (TIA) herättävät kysymyksiä. Pitkäaikainen verenpainetauti altistaa eteisvärinälle, joka puolestaan altistaa aivoverenkierron häiriöille. Pitäisin suotavana sydämen tilan tutkimista ultraäänellä ja keskustelua lääkärin kanssa rytmihäiriöiden laadusta ja esiintymistiheydestä, jolloin voitaisiin päättää, kannattaako tehdä EKG:n pitkäaikaisrekisteröinti.

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset