Siirry sisältöön

Käytän Renitec Comp 20mg/12,5mg sekä Bisoprolol Actavia 5mg puoli tablettia päivässä. Verenpaineeni pysyy kurissa lukemat aamu- iltamittausten keskiarvo 135/80. Ongelma on kuitenkin seuraavanlainen, jos syön pieniä kaloja (muikku,silakka) jos juon olutta 1-2 pientä tölkkiä niin varpaani alkavat oireilemaan. Pari vuotta sitten molempien jalkojen varpaat turposivat ja olivat erittäin kipeitä. Kipua kesti pari viikkoa, verikokeissa todettiin diureeetiarvot muistamani mukaan n.470. Onko mahdollista että käyttämäni lääkkeet aiheuttavat kihti-herkkyyttä ja olisiko saatavilla sopivampaa lääkettä. Olen 75-vuotias mies ja käyttänyt verenpainelääkettä 20 -vuotta.

26/08/2016

Mietiskelijä

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 29.8.2016
Päivitetty 4.6.2018

Renitec comp -valmisteessa on pieni määrä (12,5 mg) nesteenpoistolääke hydroklooritiatsidia. Sillä on veren virtsahappo- eli uraattipitoisuutta lisäävää vaikutusta, mikä voi alttiilla henkilöillä lisätä kihdin riskiä tai pahentaa olemassaolevaa kihtiä. Kannattaisi keskustella lääkärin kanssa, pysyisikö verenpaine hallinnassa ilman nesteenpoistolääkettä tai sen sijasta käytettävän muun lääkkeen, lähinnä kalsiuminestäjän (esimerkiksi amlodipiini) avulla.

29/08/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset