Siirry sisältöön

Sairastan ahtauttavaa sepelvaltimotautia, takana infrakti ja pallolaajennus kolmisen vuotta sitten. Pariviikkoa sitten, olin kumartuneena laittamaan kenkiä, kun jonkin asteinen tajunnanhäiriö iski. Tunsin miten hartioihin iski kova paine ja kädet menivät täysin veltoiksi. Kädet tuntuivat lyijynraskailta. Tytär auttoi keinuun istumaan. Sanoi että menetin tajuntani pieneksi hetkeksi. Pyysin nitroa ja hän laittoi suuhuni, koska kädet eivät toimineet. Puhuin “löysästi   “” ja leukani oli aivan turta. Pyysin toisen nitron ja sen jälkeen käsiin sain voimia ja puhe parani. Ambulanssi vei terv keskukseen, ekg oli normaali. Sain diagnoosiksi nestepuutoksen…verikokeet normaalit, myös arvo, joka näyttäisi infraktin. Nyt ongelma, kun rasituksensieto ei normalisoidu. Käsien voimat katoavat yhtäkisti, en pysty esim piitämään kännykkää korvalla. Oik käsi toistuvasti voimaton. Mitä saisin ohjeeksi, kun nestehukkaan en enää usko?  Kiitos vastauksesta!

12/07/2016

Hannele 60 v

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 14.7.2016
Päivitetty 4.6.2018

Yleisen voimattomuuden ja jopa pyörtymisen (erityisesti pystyasennossa)  takaa tulee lähinnä mieleen äkillinen verenpaineen lasku mistä syystä tahansa. Yksi mahdollinen syy on tosiaan nestehukka, mutta olen samaa mieltä kysyjän kanssa siitä, ettei tämä kelpaa pitkään jatkuvien tai toistuvien oireiden selitykseksi. Sydämen toimintaa heikentäviä tekijöitä voivat olla rytmihäiriöt, joissa pulssi on hyvin hidas tai hyvin nopea. Toispuolinen oire (oikean käden heikkous) tuo mieleen myös aivoverenkierron häiriöt. Näiden ja muiden mahdollisten syiden selvittämiseksi on syytä uudelleen ottaa yhteyttä lääkäriin. Vastaisen varalle neuvoisin olemaan ottamatta nitroa yleiseen heikotukseen. Jos kyse on verenpaineen laskusta, nitro verisuonia laajentavana lääkkeenä voi vain pahentaa tilannetta.

14/07/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset