Hyppää sisältöön
Etusivu / Elämää sairauden kanssa / Nettisairaanhoitaja hämmästyttää positiivisesti

Nettisairaanhoitaja hämmästyttää positiivisesti

Hämeenlinnassa käynnistynyt terveysasemien Minunterveyteni.fi-nettipalvelu kerää kehuja. Sähköistä palvelua kiitellään niin nopeaksi kuin helppokäyttöiseksikin. – Minä sain pika-apuna antibiootit ja pääsen kuororeissulle, Reijo Martikainen, 74, kertoo.

Leila Itkonen
Julkaistu 11.5.2016
Päivitetty 7.9.2018
Sairaanhoitaja Anne Laine pystyy seuraamaan pitkäaikaissairaiden asiakkaiden kotimittausten tuloksia reaaliaikaisesti. Puhelinsovellus välittää tiedon potilaalta hoitajalle.

Asteittain maaliskuun 2015 jälkeen käynnistyneen toiminnan voisi kuvitella olevan vielä lapsenkengissä, mutta niin Minunterveyteni.fi-palvelua käyttävällä Reijo Martikaisella, 74, kuin sairaanhoitaja Anne Laineella on uudesta palvelusta pelkästään hyvää sanottavaa.

Kiitos nettisairaanhoitajan ripeän toiminnan, Reijo Martikainen pääsee lähtemään kuorofestivaaleille haastattelun jälkeisenä päivänä.

– Sairaanhoitaja soitti minulle vain viisi minuuttia sen jälkeen, kun olin kirjoittanut korvani lukkiutumisesta nettipalveluun, Martikainen kertoo.

Puhelimessa Anne Laine varasi Martikaiselle ajan sairaanhoitajan vastaanotolle, jonne Martikainen pääsi heti seuraavana arkipäivänä.

– Olin luullut, että korvassani on vaikkua, mutta hoitaja huomasi korvan tulehtuneen ja hankki lääkäriltä reseptin, Martikainen kiittelee.

Kotimittausten tulokset aiempaa luotettavampia

Anne Laine on kuullut paljon positiivista hämmästelyä, vaikka hän on työskennellyt virtuaalisairaanhoitajana vasta tammikuusta alkaen.

– Asiakkaat ovat tottuneet siihen, että terveyskeskuksessa asioiminen on pitkäpiimäistä hommaa. He hämmästyvät, kun saavat hoitajalta yhteydenoton virka-aikana aina kolmen tunnin sisällä.

Hämeenlinnan terveysasemien Minunterveyteni.fi-palvelu on pilottihanke.

Tavoitteena on, että vastaava palvelu otetaan lähivuosina käyttöön myös muualla Suomessa.

Anne Laine rauhoittelee muutospelkoisia ja korostaa, että kenenkään ei ole kuitenkaan pakko asioida terveysasemalla netin kautta jatkossakaan.

Toisaalta Laine kehuu toiminnan yksinkertaisuutta: Esimerkiksi niiden astmaatikkojen ja diabeetikoiden, joiden PEF- ja verensokeriarvoja seurataan netissä, ei tarvitse kotona tehtävän mittauksen lisäksi kuin laittaa älypuhelin päälle, painaa nappia – ja odottaa hetki.

– Me hoitajat voimme tarkastella mittaustuloksia reaaliaikaisesti, ja tulokset ovat aiempaa luotettavampia, sillä puhelinsovellus ilmoittaa asiakkaalle heti, jos mittaus on epäonnistunut, Laine kertoo.

Potilaat saavat terveysasemalta tarvittaessa niin mittauslaitteet kuin älypuhelimetkin.

Omahoito-ohjeet tai vastaanotolle

Kokonaisuudessaan Minunterveyteni.fi on monipuolinen palvelurypäs.

Nettisivustolla hämeenlinnalaiset voivat tehdä esimerkiksi terveystarkastuksen Duodecimin laatiman kysymysformaatin pohjalta.

Oirearviopalvelu antaa asiakkaille omahoito-ohjeet tai kehottaa näitä ottamaan yhteyttä terveysasemalle.

– Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikkien tietotekniikkaa käyttävien kannattasi alkaa käyttää palvelua. Tämä on niin fiksua toimintaa, sairaanhoitaja Anne Laine sanoo.

Hänen tehtäviinsä kuuluu myös kehitystyö.

– Sivustolle lisätään pian tupakoitsijoille tarkoitettu testi sekä mahdollisuus pyytää apua tupakoinnin lopettamisessa.

Vastaanotto aina omalla asemalla

Virtuaalisairaanhoitajat palvelevat kaikkien Hämeenlinnan kahdeksan terveysaseman alueella asuvia asiakkaita.

– Vastaanotoille heidät ohjataan omille terveysasemille, Laine kertoo.

Hän työskentelee edelleen osin myös oman terveysasemansa terveyshyötypalvelussa.

Terveyshyötypalvelussa Laineen asiakkaat ovat lähinnä pitkäaikaissairaita ja monisairaita, joita Laine koutsaa siinä, kuinka nämä voivat parantaa omaa elämänlaatuaan.

– Jos joku haluaa, voin lainata älypuhelimen liikuntakimmokkeeksi. Puhelinsovelluksen avulla pystymme seuramaan liikunnan määrää yhdessä.

Laineen työpöydällä on kaksi tietokoneen näyttöä: toinen niistä on tarkoitettu terveyshyötypalvelun asiakkaiden perehdyttämiseen.

– Olen saanut kiitosta palvelun helppoudesta jopa kahdeksankymmentävuotiaalta asiakkaaltani.

Aroista asioista usein helpompi kirjoittaa

Jatkossa Laine näkee haasteen siinä, kuinka palvelu saadaan kiinnostamaan mahdollisimman monia terveyskeskusasiakkaita.

Hämeenlinnassa virtuaalisairaanhoitajaa kontaktoidaan useimmiten selkävaivojen, yskän, kurkkukivun ja virtsatieongelmien vuoksi.

– Jos on yön aikana ottanut yhteyttä vaikkapa virtsatieoireisiin liittyen, pystymme jo seuraavan aamun aikana konsultoimaan lääkäriä ja potilas saa reseptin suoraan apteekkiin.

Laine on huomannut, että tietyistä ongelmista on helpompi kirjoittaa nettiin kuin tuoda asia esiin vastaanotolla.

– Saatan saada postia seksuaalisuuteen liittyvistä kysymyksistä, vaikka viestin lähettäjällä olisi ollut vastaanottoaika vain viikkoa aiemmin.

Sairauslomaa ei edelleenkään hakea netissä, vaan sairausloma-asiat käsitellään vastaanotoilla.

Oikea diagnoosi löytyi netissä

Korvavaiva ei ollut Reijo Martikaiselle ensimmäinen kerta, jolloin hän on hyötynyt Minunterveyteni.fi –sivustosta.

– Kun menin palvelusta Terveyskirjastoon, osasin ynnätä vaivani ja oikean diagnoosin. Nyt tiedetään varmuudella, että kärsin katkokävelystä, Martikainen kertoo.

Hänelle kävely oli ollut ongelmallista jo vuosia, mutta syy ongelmaan oli jäänyt selvittämättä lääkärikäynneillä.

Martikainen löysi minunterveyteni.fi-sivun kautta ohjeen myös katkokävelyn hoitoon.

– Minun kannattaa tehdä neljä-viisi lyhyttä kävelylenkkiä per päivä.

Kun Martikaisen tyttärentytär kuuli isoisänsä hoitosuosituksesta, hän lainasi Martikaiselle yhden amerikanspanieleistaan.

Martikainen kutsuu nelivuotiasta Eccoa terveyskoirakseen.

– Aiemmin jalkani tekivät lakon sadan, parinsadan metrin kävelyn jälkeen, mutta viime aikoina olen pystynyt kävelemään puoli kilometriä.

Netin elinikätesti lupaa lisävuosia

Reijo Martikainen tuskastui oloonsa alun perin parisen vuotta sitten.

Tuolloin hämeenlinnalaiseläkeläinen alkoi käyttää ilmaista Kiloklubi-nettipalvelua.

– Olen pudottanut parikymmentä kiloa sen jälkeen, ja lääkitykseni on vähentynyt radikaalisti.

– Tarvitsen aiemman, viiden, kuuden insuliinipiikin sijaan enää yhden piikin iltaisin. Nitroja en käytä enää lainkaan ja kolesterolilääkkeet ja verenpaine- ja sydänlääkkeeni ovat puolittuneet.

Muodonmuutoksensa mahdollistajina Martikainen pitää paitsi luottamustoimista luopumisesta seurannutta vapaa-ajan lisääntymistä myös terveyshyöty- ja digipalveluja.

Terveysaseman omahoitajaansa hän tapaa kerran kolmessa kuukaudessa.

– Labratuloksia seuraamme nykyisin netissä, eikä minun tarvitse soitella niistä hoitajalle.

Martikainen kertoo tehneensä jopa elinikäkartoituksen Minunterveyteni.fi-sivustolla.

– Selvisi, että minulla on edessäni viisi tervettä lisävuotta kahden vuoden takaisiin arvoihini verrattuna.

Ennen kuin Martikainen ja terveyskoira-Ecco lähtevät iltapäivälenkille, Martikainen rohkaisee muitakin ikäihmisiä kokeilemaan Minunterveyteni.fi -palvelua.

– Vaikka nettipalveluun meno pelottaisi ja siihen liittyisi jonkinlaista vastarintaakin, kannattaa muistaa, että koneet eivät ainakaan hajoa kokeiluihin, Martikainen muistuttaa.

———————

Minunterveyteni.fi pähkinänkuoressa

  • Hämeenlinnaan otettiin ensimmäisenä Suomessa käyttöön Minunterveyteni.fi-palvelu, joka tarjoaa sähköisen vaihtoehdon terveysasemalla asioimiselle
  • Virtuaaliyksikön sairaanhoitajat palvelevat asiakkaita netin kautta
  • Palvelu yhdistää potilastietojärjestelmään ja asiakkaan omiin terveystietoihin (Taltioni) tallennetun tiedon, liittää mukaan tietoihin perustuvan päätöksentuen analyysin ja tarjoaa sen asiakkaan käyttöön palvelussa
  • Asiakas voi tehdä palvelussa mm. terveystarkastuksen, oirearvioinnin ja palveluntarvearvioinnin
  • Sivuston kautta pääsee niin Terveyskirjastoon kuin eOmahoitoon
  • Kun asiakas on kirjannut oireensa sivustolle, palvelu pystyy lukemaan myös jo olemassa olevat tiedot ja ohjaamaan asiakasta tarkasti joko omahoidossa tai vastaanotolle hakeutumisessa
  • Jatkossa palvelut pyritään integroimaan erikoissairaanhoitoon
  • Palvelun käyttöönottoa valmistellaan monissa kaupungeissa, ja sen on tarkoitus laajeta koko maan laajuiseksi
  • Kyse on hallituksen kärkihankkeisiin kuuluvan ODA (omahoito- ja digitaalisen arvopalvelut) -hankkeen osiosta
  • Palvelu tulee laajenemaan myös sosiaalipuolelle
  • Tulevan hyvinvointiarvioinnin avulla sote-palvelujen asiakkaat voivat mm. tarkastaa, mihin etuuksiin he ovat oikeutettuja
  • ODA-hankkeeseen osallistuu suuri joukko kuntia ja kuntayhtymiä.
  • Hankkeen vetäjänä toimii Espoon kaupunki ja mukana ovat jo esim. Helsinki, Lahti ja Oulu

Lähteet: Sitra, Hämeenlinnan terveyspalvelujen projektipäällikkö Ilona Rönkön haastattelu

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi