Siirry sisältöön

Liikunta sepelvaltimon pallolaajennuksen jälkeen

Liikunta on keskeinen osa omahoitoa pallolaajennuksen jälkeen. Liikunnasta on hyvä tietää muutama asia parin ensimmäisen viikon aikana, jotta toipuminen toimenpiteestä sujuu hyvin. Sen jälkeen on hyvä liikkua säännöllisesti ja oppia tuntemaan omat oireettoman liikunnan rajat.

Annukka Alapappila
Julkaistu 30.8.2018
Päivitetty 10.9.2018
Kuva: Jarno Hämäläinen

Sepelvaltimon pallolaajennuksen jälkeen on hyvä mahdollisuus vaikuttaa sepelvaltimotautiin liikkumalla säännöllisesti. Liikkuminen on nyt helpompaa kuin ennen pallolaajennusta. Vain parin ensimmäisen viikon aikana tulee muistaa muutama erityinen seikka liikuntaan liittyen.

Kotiutumisen jälkeen liikunta ja arjen askareet on hyvä aloittaa maltillisesti. Valtimopistoskohdan on annettava parantua rauhassa. Siksi tulee välttää raskaita ponnisteluja ja kotitöitä, kuten raskaiden taakkojen nostoja ja juoksemista ja pistoskohdan voimakasta venyttelyä noin viikon ajan. Tavanomaisiin päivittäisiin toimintoihin, kuten arkiaskareisiin voi palata 1- 2 vuorokauden kuluttua pallolaajennuksesta.  Kävelylle voi lähteä heti. Jo kahden viikon kuluttua voi palata tuttujen liikuntaharrastuksien pariin. Jos liikuntaharrastusta ei ole, kannattaa kokeilla rohkeasti eri liikuntamuotoja ja löytää itselle mieluinen.

Pallolaajennuksessa on saatettu asettaa sepelvaltimoon metalliverkko eli stentti pitämään valtimon seinämä laajana. Asennettu verkko ei irtoa liikunnassa. Lääkkeiden yhtenä tarkoituksena on mahdollistaa liikunta ja se tuleekin ottaa saatujen ohjeiden mukaan.

Viimeistään kahden viikon kuluttua pallolaajennukseen jälkeen voi alkaa noudattaa sepelvaltimotautia sairastavan perusohjeistusta liikunnassa. Raskaammat arkiaskareet, kuten erilaiset nostot ja kantamiset, ovat nyt sallittuja.

Jos lääkäri, fysioterapeutti tai hoitaja on antanut yksilöllisiä ohjeita liikuntaan, niitä tulee noudattaa.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset