Siirry sisältöön

Painoindeksi

Painoindeksi soveltuu hyvin valtaosalle aikuisista painon määrittämiseen terveyden näkökulmasta.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 6.8.2018
Päivitetty 20.10.2020
Kuva: Jarno Hämäläinen

Painoindeksin voi helposti määrittää käyttämällä laskuria. Testin tulosta voi verrata oheiseen taulukkoon. Taulukon arvot on tarkoitettu työikäisiä aikuisia koskeviksi. Esimerkiksi painoindeksi 26 tarkoittaa, että henkilö on ylipainoinen.

Painoindeksin luokitus (Lihavuus (lapset, nuoret ja aikuiset). Käypä hoito -suositus. Duodecim, 2020)

Painoindeksi (BMI, kg/m2) Painon luokitus
18,5–24,9 normaalipaino
25,0–29,9 ylipaino
30,0–34,9 lihavuus
35,0–39,9 vaikea lihavuus
40,0 tai yli sairaalloinen lihavuus

Painoindeksi soveltuu hyvin valtaosalle ihmisistä painon määrittämiseen.

  • Poikkeuksen muodostaa hyvin lihaksikkaiden ihmisten painon määritys, sillä painoindeksiä laskettaessa ei tehdä eroa lihas- tai rasvakudoksen välillä. Tällöin saadaan virheellinen tulos, jonka mukaan henkilö on ylipainoinen, vaikka kyse olisikin lihaksikkuudesta.
  • Aasialaistaustaisille ylipainon alaraja on BMI 23 ja lihavuuden alaraja BMI 27,5.
  • Yli 65-vuotiaille suositeltava BMI on 23–29 kg/m2.

Vyötärönympärysmitta – omena vai päärynä?

Vyötärönympäryksen mittaaminen on tehokas rasvakudoksen sijainnin selvittäjä. Vatsaonteloon kertyvällä rasvalla eli omenalihavuudella on todettu selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen.

Vatsaonteloon kertyvä rasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivisempaa kuin päärynälihavuudessa lantiolle ja reisiin kertyvä rasva. Se on siten vaarallisempaa terveydelle, mutta myös helpommin laihdutettavissa. Mittanauha on kätevä väline rasvakudoksen sijainnin selvittämisessä ja sairastumisriskin arvioinnissa.

On hyvä kuitenkin muistaa, että suurentunut vyötärönympärys on yksi monista vaaratekijöistä. Sairastumisvaaraa arvioitaessa tulee huomioida myös muut vaaratekijät, joita ovat kohonnut verenpaine, suurentuneet veren rasva-arvot ja häiriytynyt sokeriaineenvaihdunta.

Miten vyötärönympärys mitataan?

Vyötärönympärys mitataan 1–2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei saa mitattaessa kiristää eikä olla liian löysällä.

Vyötärön ympärysmitta ja lihavuuteen liittyvät terveyshaitat:

Vyötärön ympärysmitta (cm) Tavoitearvo Lievä terveyshaitta Huomattava terveyshaitta
Miehet < 94 94–101 > 102
Naiset < 80 80–87 > 88
Ei lihavuuteen liittyvää sairastumisvaaraa Vältä painon nousua tai pudota painoa Painoa tulisi pudottaa. Hae terveydenhuollon ammattilaisen apua painon alentamiseen

Luvut perustuvat tuumina mitattujen vyötärönympärysten tasalukuihin 35 ja 40 tuumaa. Käytännössä suositeltavina mittoina voidaan pitää naisilla enintään 90 cm ja miehillä enintään 100 cm.

Laske painoindeksi

Painoindeksi kertoo pituuden ja painon suhteesta. Se soveltuu käytettäväksi aikuisväestölle, ei esimerkiksi lapsille tai nuorille. Painoindeksi ei myöskään anna tietoa rasva- tai lihaskudoksen määrästä kehossa. Vertaa laskurin tulosta yllä olevaan painoindeksitaulukkoon. Erota desimaalit pisteellä.

Anna paino kiloina kg
Anna pituus sentteinä cm
Painoindeksi on

Lue lisää painonhallinnasta

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset