Siirry sisältöön

Sydämen vajaatoiminta ja liikunta

Liikunta on keskeinen osa sydämen vajaatoiminnan itsehoitoa heti taudin varhaisesta vaiheesta lähtien. Kun sairaus on ollut tasapainossa muutaman viikon ajan ja vointi on tasaantunut, on hyvä aloittaa säännöllinen liikkuminen. Sairauden pahenemisvaiheen aikana kevyt liikunta on hyväksi.

Annukka Alapappila
Julkaistu 30.8.2018
Kuva: Tiina Eloranta

Sydämen vajaatoimintaa sairastavalle säännöllinen liikunta on tärkeää. Säännöllinen liikunta parantaa verenkiertoa, lihasten aineenvaihduntaa, keuhkojen toimintaa ja sydämen pumppaustoimintaa ja siten ylläpitää fyysistä suorituskykyä. Se vähentää sydämen työkuormaa ja vajaatoiminnan oireita kuten hengenahdistusta ja väsymystä. Se vaikuttaa myönteisesti mielialaan, toimintakykyyn ja elämänlaatuun ja parantaa sairauden ennustetta ja vähentää sairaalahoidon tarvetta.

Monipuolista liikuntaa

Sydämen vajaatoimintaa sairastaville suositellaan mielellään päivittäistä liikuntaa, kuitenkin vähintään kolme kertaa viikossa 30 minuutin liikuntatuokiota. Kestävyysliikunta kannattaa aloittaa kevyesti verrytellen ja päättää jäähdytellen ja sen tehoa voi lisätä omien tuntemuksien mukaan kevyeen hengästymiseen asti. Perusperiaatteena on liikkua niin, ettei hengenahdistusta tai kohtuutonta väsymystä ilmene ja olo tuntuu hyvältä myös liikunnan jälkeen. Tärkeää on löytää juuri itselle mieluisat liikuntamuodot ja arkiliikunnan hetket. Sopivia liikuntamuotoja voivat olla muun muassa kävely, hiihto, voimistelu ja pyöräily. Uinnista kannattaa keskustella lääkärin tai fysioterapeutin kanssa.

Lihasvoiman vahvistaminen on olennaista. Toimintakyvyn kannalta tärkeää on vahvistaa kehon suuria lihasryhmiä 2-3 kertaa viikossa. Esimerkiksi kotona tai kuntosalilla tehtäviä liikkeitä voi olla 8-10, liikkeitä toistetaan 10- 15 kertaa ja sarjoja tehdään 1- 3. Liikkeet voi tehdä kuntopiirityyppisesti rauhallisessa tahdissa ja melko kevyellä vastuksella. Reippaan hengästyttävän liikunnan on todettu vähentävän hengenahdistuksen määrää ja sitä kautta parantavan suorituskykyä.

Vaikea sydämen vajaatoiminta

Arkinen liikkuminen on tärkeää, sillä reipas kestävyysliikunta ei useinkaan onnistu ilman oireita. Lyhyistä jo 5- 10 minuutin liikuntahetkistä useamman kerran päivässä on hyötyä. Intervallimuotoinen liikkuminen pienine taukoineen on hyvä tapa vahvistaa hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä. Pienet levähtämistauot kävelyn tai kuntopyörällä polkemisen lomassa auttavat jaksamaan ja tekevät pidemmän liikuntatuokion mahdolliseksi. Muita soveltuvia liikuntamuotoja ovat muun muassa voimistelu, tuolijumppa ja venyttely. Kevyet yksittäisiä lihasryhmiä vahvistavat liikkeet parantavat toimintakykyä.

Liikunnallinen kuntoutus 

Liikunnallinen kuntoutus on fysioterapeutin ohjaamaa yksilö- tai ryhmäliikuntaa, suorituskyvyn arviointia ja liikuntaohjausta. Liikuntapelko, huono fyysinen kunto, ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovat syitä hakeutua liikunnalliseen kuntoutukseen.Sydänyhdistyksissä on liikuntatoimintaa, johon kannattaa tutustua.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset