Siirry sisältöön

Ostin kuntopyörän. Poljen 20 min keskitason vastuksella. Aluksi syke noin 80. Muutamien minuuttien (4-6) syke nousee noin 100. Sitten se alkaa laskea 55x. Silloin ei meinaa saada happea ja sydän tuntuu uupuvan. Pulssi nousee taas 80-100 ja taas alkaa laskea. Olen 59-vuotias, terve ja hoikka nainen. Sain aivoveronkiertohäiriöön lääkkeen syksyllä 2014, clopidogrel mylan 75 mg, 1tabl./ päivä. Voinko jatkaa kuntopyöräilyä?

22/03/2015

Kuntopyöräilijä

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 30.3.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kuvattu sykkeen käyttäytyminen on kieltämättä erikoinen. Mieleen tulee kaksi mahdollista selitystä: 1) ohimenevä eteis-kammiojohtumisen häiriö tai 2) lisälyöntisyys, joka sekoittaa sykemittarin antamaan virheellisiä lukemia. Koska sykkeen laskuun liittyy oireitakin, pitäisin järkevänä selvittää asiaa joko rasituskokeella tai EKG:n pitkäaikaisrekisteröinnillä (holter), jonka aikana suoritettaisiin normaalien päivittäisten toimien lisäksi tuo tavanomainen kuntopöyräily.

30/03/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset